Datumdonderdag 31 maart 2022
Tijd 13:00 tot 16:00
Locatie Campus Radboud Universiteit
Vanaf de basisschool leer je zinnen analyseren volgens een vast model dat al tijden ongewijzigd is: persoonsvorm, onderwerp, werkwoordelijk gezegde, lijdend voorwerp enzovoort. De zinnen die in de bekende methodes voorkomen zijn ideaal om die traditionele analyse toe te passen.
Wanneer we zinnen in gewone teksten lezen of als we gesproken taal eens van dichtbij bekijken, blijkt dat de structuur hiervan toch flink kan afwijken van de zinnen in je schoolboek. Hoe zit dat nu? Hoe zit het eigenlijk met het begrijpen van deze natuurlijke taal in onze hersenen? Hoe kunnen we uit halve berichten toch hele boodschappen begrijpen? Hoe doe je hier onderzoek naar en welke rol kunnen databanken en computers daarbij spelen?
Binnen de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur bestuderen verschillende onderzoekers natuurlijk taalgebruik. Twee van hen zullen jullie tijdens deze masterclass laten zien hoe zij hun onderzoek uitvoeren en hoe ook jij je eerste stappen op dit gebied kan zetten!
Stefan Frank heeft zich de afgelopen jaren verdiept in hoe je met behulp van experimenten en computers onderzoek kunt doen naar taalbegrip, en hoe dit in de hersenen werkt. In deze masterclass zal hij je laten kennismaken met psycholinguïstisch onderzoek en samen zullen jullie een experiment uitvoeren.
Wilbert Spooren doet onder andere onderzoek naar structuursignalen. Tijdens de lessen Nederlands, maar ook bij andere vakken in het voortgezet onderwijs, komen signaalwoorden regelmatig aan bod, maar hoe zit het nu precies? Zo heb je ‘want’ en ‘omdat’ als signaalwoorden om een redengevend verband aan te duiden, maar… kun je die allebei overal gebruiken? Op dit moment heeft vooral ook het taalgebruik in nieuwe media zijn aandacht. Hoe reageren mensen op elkaar in appjes of tweets? Snappen ze elkaar dan wel?
Samen met Wilbert Spooren verkennen we in het tweede deel van deze masterclass taalverzamelingen zoals het Corpus Gesproken Nederlands om eens te duiken in teksten die wel normaal, maar misschien niet volgens het (school)boekje zijn.
Louis Conradi zegt
geachte taalvrienden, bij Uw aankondiging van de komende Masterclass struikelden mijn ogen al meteen over de titel: ‘Taal is leuker als je denkt: een zoektocht naar levend Nederlands’
Het zette mij aan tot nadenken, wat staat hier taal is leuker wanneer je nadenkt, ik vroeg me meteen af hoe de taal zou zijn wanneer je niet zou nadenken. Is het dat waar het over zal gaan? Of bedoelt U taal is leuker DAN je denkt?
vriendelijk gegroet,
Louis Conradi, Roermond
Marc van Oostendorp zegt
Dit is een bekend taalgrapje. We hebben er eerder hier over geschreven.