• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Mag young adult-literatuur op de leeslijst?

20 september 2022 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Persbericht Stichting Lezen

De meerderheid van de docenten Nederlands staat leerlingen toe om young adult-boeken te lezen voor hun leeslijst in de bovenbouw van havo (78%) en vwo (63%). Dit blijkt uit een onlangs afgeronde studie van promovenda Linda Ackermans van de Radboud Universiteit onder 158 docenten Nederlands. Young adult-boeken vergroten de leesmotivatie van leerlingen, aldus de docenten. Daarnaast zijn deze boeken voor leerlingen herkenbaar, en ze kunnen  een brug vormen naar de literatuur voor volwassenen.

Of young adult-boeken moeten worden toegestaan in het literatuuronderwijs, is al jaren onderwerp van debat. De literaire kwaliteit van deze boeken is daarbij een belangrijk twistpunt. Sceptici zijn echter in de minderheid, zo laat deze studie zien. 70% van de ondervraagde docenten beschouwt jongerenromans als literatuur; 30% doet dat niet. Docenten die young adult-boeken als literatuur zien, staan deze boeken ook vaker toe voor de lijst.

Onbekend maakt onbemind?

77% van de docenten Nederlands leest ook zelf young adult-literatuur. Toch zijn de meeste docenten naar eigen zeggen ‘niet goed’ of slechts ‘redelijk’ op de hoogte van het aanbod aan recent verschenen young adult-boeken. Docenten Nederlands die niet of minder bekend zijn met het aanbod aan jongerenromans en/of deze boeken zelf niet lezen, staan hun leerlingen ook minder vaak toe om deze boeken te lezen voor hun lijst. Het principe ‘onbekend maakt onbemind’ lijkt hier dus op te gaan.

Young adult-literatuur in de lespraktijk

Hoewel de meerderheid van de docenten positief oordeelt over young adult-literatuur op de leeslijst, besteden zij relatief weinig aandacht aan young adult-boeken in hun lespraktijk. In het literatuuronderwijs aan havoleerlingen besteden de meeste docenten ‘soms’ aandacht aan young adult-boeken, en in het literatuuronderwijs aan vwo-leerlingen ‘zelden’. Zij geven in dat geval leestips, lezen (fragmenten) uit young adult-boeken met hun leerlingen of lezen hun leerlingen uit deze boeken voor.  

Aan de slag met young adult-literatuur

‘Het inzetten van young adult-literatuur in het literatuuronderwijs biedt mogelijkheden om zowel het leesplezier als de ontwikkeling van de literaire competentie van leerlingen te bevorderen’, aldus Ackermans. ‘Daarbij hoeft cultuuroverdracht van Nederlandse historische letterkunde of aandacht voor moderne meesterwerken zeker niet in het gedrang te komen: juist een combinatie van verschillende soorten literaire werken kan de leeservaring verrijken.’ Ackermans doet enkele aanbevelingen aan docenten, lerarenopleiders én het boekenvak om young adult-literatuur nog beter te benutten in de leesbevordering van jongeren. 

Boekenweek van Jongeren

Door middel van de gratis bundel 3PAK, scholentournee Literatour, een online campagne en de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren worden jongeren van 15 t/m 18 tijdens de Boekenweek van Jongeren geïnspireerd om hun nieuwe favoriete boek te vinden. Schrijvers Daan Heerma van Voss en Chinouk Thijssen en dichter Gershwin Bonevacia zijn de auteurs van 3PAK. Ruim honderdduizend leerlingen in de bovenbouw krijgen deze maand 3PAK cadeau.

Lees de onderzoekspublicatie Young adult literatuur op de leeslijst en in de lespraktijk (2022).

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: letterkunde, literatuuronderwijs, Young Adult

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d