Donderdagnamiddag (22/9) stelt het Vlaams Talenplatform het rapport “Naar een talenonderwijs in topvorm” voor aan de Commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement. Dat is het resultaat van een grootschalige enquête, afgenomen bij meer dan duizend talenleerkrachten uit Vlaanderen en Brussel. Het Talenplatform, waarin de universitaire talenopleidingen zich verenigen, presenteert de belangrijkste bevindingen en doet meer dan twintig aanbevelingen naar de Vlaamse Overheid om het talenonderwijs in Vlaanderen en Brussel te bevorderen. Het is meteen de start van een nakende campagne om “taal een sterke stem te geven” naast wetenschappelijke richtingen.
Talenleerkrachten gaven in de bevraging hun mening over onderwerpen als de eindtermen, professionalisering, toetsen en lesmateriaal, en de grote constante was: de lat moet hoger voor de talen. “Als we onze maatschappij weer taalsterk willen maken, moet iedereen dringend in actie komen,” stelt Lars Bernaerts, professor Nederlandse Letterkunde aan de UGent en een van de stichtende leden van het Vlaams Talenplatform, in Knack (7/9).
Het Talenplatform doet een oproep aan de overheid om de kwaliteit van de taalleraar mee te helpen garanderen, het imago van de talenopleidingen te versterken en om de onderwijssector aantrekkelijker te maken voor de taalexpert. Met onder meer een grootschalige talencampagne en een slimme website kan de overheid de taalleraren dichter bij kwaliteitsvol lesmateriaal en professionaliseringsinitiatieven brengen en de nieuwe richting Moderne Talen in de derde graad goed in de markt zetten. Dat alles biedt taalstudenten volop perspectief én carrièrekansen in uiteenlopende sectoren.
“Ook leraren, onderwijskoepels en directies kunnen veel steentjes verleggen,” vult taalkundeprofessor Lieven Buysse van KU Leuven aan. “Discussies tussen leraren aanwakkeren over de beste toetsvorm, over hoe een klassenraad studieadvies verleent, en over ingrepen in het lessenrooster die meer aansluitende uren voor taalvakken mogelijk maken. Het zijn maar enkele kleine ingrepen die een groot verschil kunnen maken.”
Het volledige rapport is online beschikbaar op rapport.pdf (vlaamstalenplatform.be)
Interviews over het rapport in Knack, op Radio 1, op vrt nws en in De Standaard
Auteurs: Inge Arteel, Lars Bernaerts, Lieven Buysse, Ine Corteville, Julie Lippens en Tanja Mortelmans.
Deelnemende onderzoekers: Bram Bulté (VUB en KU Leuven), An Vande Casteele (VUB), Valeria Catalano (PXL), Renata Enghels (UGent), Kathleen Gyssels (UAntwerpen), Liesbet Heyvaert (KU Leuven), Liesbeth Martens (UCLL), Marie-Eve Michot (VUB), Maribel Montero Perez (UGent), Nathalie Nouwen (KU Leuven), Jill Puttaert (VUB), Sylvianne De Schepper (UGent), Mathea Simons (UAntwerpen), Dieter Vermandere (UAntwerpen) en Kristiaan Versluys (UGent).
Het Vlaams Talenplatform (°2019) bevordert het talenonderwijs en de keuze voor talenopleidingen in Vlaanderen en Brussel door kennis te verzamelen, betrokkenen samen te brengen en acties te initiëren. Het Vlaams Talenplatform bouwt expertise op door de staat van het talenonderwijs in kaart te brengen. Op basis van dat onderzoek weegt het Talenplatform op het beleid en het werkveld van talenonderwijs enerzijds, op de algemene perceptie van en het publieke debat over talen anderzijds. Het Talenplatform verbindt organisaties en actoren uit verschillende domeinen (o.a. onderwijs, academische wereld, beleidsmakers, bedrijfsleven) met gedeelde werkpunten rond talen(onderwijs).
Laat een reactie achter