Twee projecten uit de boezem van de Neerlandistiek zijn gehonoreerd in de laatste subsidieronden van NWA Wetenschapscommunicatie. Het betreft het project Wie is de trol van Mathilde Jansen en anderen en het project Wat je zegt ben je zelf van Marc van Oostendorp, Nicoline van der Sijs en anderen. Een korte beschrijving van beide projecten staat hieronder. Aan beide projecten werkt overigens een groep van onderzoekers.
De Nationale Wetenschapsagenda is een programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gericht op samenwerken aan het welzijn en de welvaart van Nederland, nu en in de toekomst. Wetenschapscommunicatie en Outreach is een onderdeel van de NWA en heeft tot doel Nederlanders bekend te maken met het belang van wetenschap voor ons dagelijks leven. De hele lijst met goedgekeurde projecten staat hier.
Wie is de trol? Kruip in de huid van de moderator en verbeter het trollenjageralgoritme
Iedereen moet zich voorbereiden op een steeds digitalere toekomst. Zo komen we in het dagelijks leven steeds meer in aanraking met Kunstmatige Intelligentie (Engels: Artificial Intelligence, afgekort AI). Kort gezegd heeft AI betrekking op systemen of machines die onze eigen intelligentie nabootsen om complexe taken uit te voeren. Populaire diensten als Netflix en Spotify gebruiken algoritmes om persoonlijke suggesties te doen voor tv-series of muziek; op Instagram en TikTok zijn het de algoritmes die bepalen welke posts jij te zien krijgt. De impact van AI is dus groot. Met dit project willen wij anticiperen op de toenemende rol die AI gaat spelen in de samenleving. Daarbij willen we twee kwetsbare groepen, jongeren en senioren, weerbaar maken in een online samenleving. Het is in het belang van deze doelgroepen dat ze kennis hebben van AI, omdat het ook op een verkeerde manier ingezet kan worden. De belangrijkste doelstelling van dit project is om deze specifieke doelgroepen op speelse wijze, aan de hand van een speciaal daarvoor ontwikkelde game, te leren hoe AI werkt, hoe AI ingezet wordt in een praktische context en hoe zij als gebruikers direct contact hebben met AI-systemen.
‘Wat je zegt ben je zelf.’ Burgerwetenschappers onderzoeken professionele taalvariatie
In dit project leren studenten en docenten in het mbo op een actieve manier over wetenschap: ze voeren zelf een (taal)wetenschappelijk experiment uit, ze leren over de rol van taal in hun beroepspraktijk en ze maken interactief kennis met de (taal)wetenschap waarbij ze wetenschappelijk nadenken over taal.
Laat een reactie achter