Voor de tweejarige educatieve master aan de Radboud Universiteit doet Simone de Greeff onderzoek naar de invulling van het literatuuronderwijs.
Wat vinden docenten Nederlands eigenlijk van het literatuuronderwijs en hoe moeten we dit invullen? In de afgelopen jaren vindt er ontlezing plaats onder jongeren (Stalpers, 2020). De motivatie om te lezen daalt en dit is ook te merken op de middelbare school bij Nederlands. De leescrisis is vaak een onderwerp van discussie. Al snel wordt er gewezen naar het literatuuronderwijs, want daar zou iets moeten veranderen. Mensen uit verschillende hoeken laten zich hierover uit. Zo maakte Arjen Lubach een aflevering over begrijpend lezen (2020) waarin hij vooral kritiek gaf op de manier waarop het eindexamen Nederlands is ingericht en pleitte Daan Heerma van Voss (2021) er in De Volkskrant voor om van literatuuronderwijs een apart keuzevak te maken om zo de ontlezing onder jongeren tegen te gaan.
Er zijn de afgelopen jaren veel onderzoeken verschenen die beschrijven hoe het literatuuronderwijs ingevuld zou kunnen worden. Het is echter nog niet breed onderzocht hoe (eerstegraads) docenten Nederlands hierover denken en wat zij zouden willen. Daarom doe ik naar onderzoek naar dit veld.
Bent u eerstegraads docent Nederlands? Zou u dan ongeveer 15 minuten de tijd willen nemen om mijn enquête in te vullen? Alvast hartelijk dank voor de moeite!
Laat een reactie achter