Max Pam, Hans Renders en Piet Schreuders geven een lezing over hun nieuwe boek ‘Het universum van Willem Frederik Hermans’ op 13 april in de Senaatskamer in het Academiegebouw. Het eerste exemplaar van het boek wordt uitgereikt aan prof. dr. Jouke de Vries, voorzitter College van Bestuur.
Het programma van de lezing
15.00 | Piet Schreuders – Welke plekken in Groningen waren belangrijk voor Hermans |
15.15 | Max Pam – Op wie zou Willem Frederik Hermans in deze tijd stemmen? |
15.40 | Hans Renders – Willem Frederik Hermans aan de RUG |
15.55 | Uitreiking eerste exemplaar boek aan prof. dr. Jouke de Vries, voorzitter CvB RUG |
16.00 | Afsluiting & borrel |
Willem Frederik Hermans en de Rijksuniversiteit Groningen
Een posthume rehabilitatie
Talloze studies zijn er verschenen sinds de dood van schrijver Willem Frederik Hermans (1921–1995), maar altijd bleef één aspect onderbelicht: zijn speelse kant. Schrijver Max Pam, Hans Renders (hoogleraar Geschiedenis en Theorie van de Biografie aan de Rijksuniversiteit Groningen) en vormgever Piet Schreuders brachten bijna drie jaar door in het (gesloten) archief-Hermans en onderzochten nooit eerder gepubliceerde foto’s, manuscripten en documenten, waaruit vooral de humor van de schrijver spreekt.
Hermans werkte vanaf 1952 op de Rijksuniversiteit tot hem in 1973 eervol ontslag werd verleend. Max Pam, Hans Renders en Piet Schreuders hebben in hun nieuwe boek Het Universum van Willem Frederik Hermans de Groningse periode op basis van veel archiefonderzoek in kaart gebracht. Zij verzorgen in de Senaatskamer een programma over Hermans en zijn Groningse periode. Collegevoorzitter Jouke de Vries neemt het eerste exemplaar van dit boek in ontvangst waarin talloze tot nu toe onbekende facetten van Hermans aan bod komen. De auteurs vonden in het archief correspondentie met een non uit Oirschot die bij de schrijver thuis werd uitgenodigd, klachten van Hermans over zijn colleges en brieven over Hermans’s experimenten met lsd.
Het universum van Willem Frederik Hermans bevat een rijke selectie uit dit materiaal, waarmee het beeld van Hermans als eeuwige ruziezoeker en misantroop grondig bijgesteld wordt. De zo vaak beschreven kille verhoudingen met zijn vermoorde zuster Corry en zijn ouders blijken óók warm en liefdevol te zijn geweest.
Over de auteurs
Max Pam (1946) is schrijver, columnist en programmamaker. Hij studeerde journalistiek in Utrecht en politicologie in Amsterdam. Als freelancer werkt en werkte hij voor verschillende bladen en tijdschriften, zoals Vrij Nederland, Het Parool en NRC/Handelsblad. Momenteel schrijft hij wekelijks columns voor de Volkskrant en HP/De Tijd. Daarnaast verzorgde hij radioprogramma’s voor de VPRO, NPS en de Human, en maakte hij tevens verschillende televisiedocumentaires, onder meer over Wim T. Schippers, Hella Haasse en een tweeluik over Willem Frederik Hermans. In Amsterdam is hij bekend van het satirische AT5-programma De Woestijn Leeft, dat gaat over de inrichting van de publieke ruimte. Dat programma maakte hij met Jeroen Henneman en Theo van Gogh. Hij schreef verschillende boeken, zoals de bestseller ‘ Het Ravijn ‘, dat ook werd verfilmd. Van zijn laatste roman ‘ Leviathan of het hart in de steen‘ zijn de filmrechten verkocht aan Rob Houwer. Dit boek is een zoektocht naar zijn Joodse familie, van wie verschillende voorouders na de oorlog niet meer terugkeerden. Onlangs verscheen ‘ De wolf van Nederland ‘, een selectie uit zijn journalistieke werk.
Hans Renders is directeur van het Biografie Instituut en schreef biografieën van Jan Hanlo, Jan Campert en (samen met Sjoerd van Faassen) Theo van Doesburg. Met Max Pam en Piet Schreuders was hij samensteller van ‘ Het motorzijspan van Willem Frederik Hermans ‘ (2015); hij stelde ook een bloemlezing samen met brieven van en aan Geert Lubberhuizen (Ik heb er slechts één nul afgedaan, 2004) en schreef ‘ Gevaarlijk drukwerk ‘. Een uitgeverij in oorlogstijd (2004) over De Bezige Bij. Hij is criticus voor Het Parool en verzorgt een rubriek over biografieën in Met het Oog op Morgen. Met Nigel Hamilton publiceerde hij ‘ Het ABC van de biografie ‘.
Piet Schreuders is grafisch ontwerper en uitgever van De Poezenkrant en Furore, bladen waaraan W.F. Hermans enthousiast meewerkte. Zijn eerste blaadje, ‘Wolkenkrabber’ (1971), was geïnspireerd door ‘ De tranen der acacia’s ‘ en het gedicht ‘Wolkenkrabber’. Hij schreef boeken over Amerikaanse pockets, typografie, The Beatles, katten, schilder James Avati en tekenaar Mark Smeets. Met Freddy de Vree maakte hij ‘ De aardigste man ter wereld ‘ (2002) over Willem Frederik Hermans. Hij was van 1998 tot 2013 artdirector van de VPRO Gids. Zijn grafisch werk is bekroond met de H.N. Werkmanprijs. Voor het Fotomuseum Den Haag stelde hij in 2022 de tentoonstelling ‘W.F. Hermans/Vrij belangrijke foto’s’ samen.
Laat een reactie achter