• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Maatschappelijk relevante werkstukken winnen profielwerkstukprijs Levende Talen Nederlands

6 juli 2023 door Robert Chamalaun Reageer

Actuele discussies zijn niet ver weg bij de prijswinnaars van de profielwerkstukwedstrijd van lerarenvereniging Levende Talen Nederlands. Leerlingen van het Herman Wesselink College in Amstelveen wonnen de prijs voor het beste havo-werkstuk met een onderzoek naar onderwijs in Nederlands als tweede taal. Vwo-leerlingen van De Passie uit Utrecht verrasten de jury aangenaam met een werkstuk over stereotypering en racisme in zendingsboekjes.

“Hoe leren vluchtelingen de Nederlandse taal?” Sanne Rijgersberg en Rebecca van Rijn gingen op zoek naar het antwoord op deze actuele vraag in hun winnende havo-werkstuk. Hiervoor bezochten ze internationale schakelklassen, namen ze mondelinge enquêtes af bij NT2-leerlingen en interviewden ze ervaringsdeskundigen die NT2-onderwijs verzorgen. Ondanks dat een volledig antwoord op de onderzoeksvraag nog uitblijft, laten Sanne en Rebecca in hun werkstuk zien hoe veelomvattend het tweedetaalleerproces is. Ook adviseren ze hun eigen school om ‘NT2-buddies’ in te zetten. Daarmee geven ze niet alleen blijk van maatschappelijke betrokkenheid, maar stippen ze ook een onderwerp aan dat meer aandacht verdient in het schoolvak Nederlands om taalbewustzijn te vergroten.

In hun werkstuk over stereotypering en racisme in zendingsboekjes uit de twintigste eeuw snijden vwo-leerlingen Joëlle van Dam en Bente Smits een origineel en maatschappelijk relevant thema aan. Ze analyseren op doordachte wijze twee tijdsperiodes aan de hand van nauwkeurig geselecteerd bronmateriaal. Het werkstuk is zeer goed gestructureerd, de onderzoeksvraag is helder en de tekst is prettig leesbaar. Het onderzoek blinkt bovendien uit op methodologisch vlak. Joëlle en Bente combineren een kwalitatieve analyse van close reading met kwantitatieve computationele technieken. Daarbij reflecteren ze ook op de beperkingen van beide methoden. Dit werkstuk ademt kritisch denkvermogen én veelbelovend onderzoekstalent!

Als onderdeel van hun eindexamen schrijven middelbare scholieren een profielwerkstuk. Levende Talen Nederlands reikt jaarlijks prijzen uit aan de beste werkstukken binnen het vak Nederlands. De docentenvereniging wil hiermee onderzoek naar de Nederlandse taal en literatuur op school bevorderen. Op de website van Levende Talen Nederlands (https://lerarennederlands.nl) is meer informatie te vinden over de profielwerkstukprijs. Ook zijn de winnende werkstukken te downloaden.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Neerlandistiek voor de klas, Nieuws Tags: Levende Talen, profielwerkstuk

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d