Op zaterdag 28 oktober 2023 vond in het Theater van de Openbare Bibliotheek Amsterdam het symposium ‘Vestdijk en de geschiedenis’ plaats met een viertal grote sprekers die op boeiende wijze nagingen hoe Vestdijk oude en recente geschiedenis in zijn romans verwerkte.
Professor dr. Willemijn van Dijk, oudhistoricus en schrijfster, sprak over Vestdijk en Griekse thema’s, bijvoorbeeld in de roman De verminkte Apollo.
Historicus, schrijver en journalist dr. Ad van Liempt mat zijn kennis van Nederland en de Tweede Wereldoorlog met de inhoud van Pastorale 1943 en Bevrijdingsfeest.
Vestdijkkenner en oud-hoofdredacteur van de Vestdijkkroniek, Wilbert van Walstijn, gaf zijn visie op Vestdijks aanpak van de Tachtigjarige Oorlog in De vuuraanbidders.
Biograaf, schrijver en Ierlandkenner Jan van der Vegt vertelde over Vestdijk en de Ierse romans Iersche nachten en De vijf roeiers.
De muzikale omlijsting werd verzorgd door de beroemde fluitiste Eleonore Pameijer. Componist Robert Heppener schreef voor haar een solostuk dat werd gespeeld naast Orpheus van de jonge componist Houwert Krauss; Syrinx van Claude Debussy kan worden gekoppeld aan Vestdijks De koperen tuin.
Wim Hazeu, biograaf van Vestdijk, was de moderator en inleider van het symposium; hij ging ook in op de connectie tussen componist, schrijver en journalist Bob Hanf (1894-1944) en Simon Vestdijk.
Jona Lendering zegt
Waarom heb ik dit nou weer gemist? Dit had me geïnteresseerd. Ook omdat “De nadagen van Pilatus” een stuk boeiender is dan de veel bekendere Claudius-boeken van Robert Graves. Die beklijven niet langer, misschien doordat het te nadrukkelijk commentaar was op de eigen tijd. Vestdijks historische roman schokt daarentegen nog altijd, misschien wel juist omdat hij geen ambitie had een eigentijdse monarch te ridiculiseren.
Evert van den Berg zegt
Ik sluit me aan bij Jona Lendering: wat jammer. Worden de lezingen ergens gepubliceerd?