Jongeren lezen steeds minder en slechter. Een kwart van hen haalt zelfs het basisniveau niet. Ook in de rest van de maatschappij neemt de geletterdheid af. Het taalniveau van studenten is vaak niet voldoende voor een goede start in het hoger onderwijs. De potentiële gevolgen zijn groot. Om mee te komen in de samenleving moet je goed kunnen lezen en schrijven. Wie bijsluiters van medicijnen niet begrijpt, of geen klacht kan indienen bij een onterechte boete, staat al snel aan de zijlijn. Hoe zijn we in deze leescrisis beland? Is social media de boosdoener? Wat verliezen we als we lezen niet serieus nemen? En hoe kan het leesonderwijs beter? Met letterkundige prof. Yra van Dijk, leerproblemenonderzoeker prof. Elise de Bree (UU) en ervaringsdeskundige Melvin Grep.
Ronald V. zegt
Niet alleen de leesvaardigheid is abominabel. Ook wiskunde is voor nogal wat leerlingen abacadabra. En ik vermoed dat geschiedskunde ook niet goed scoort. Tachtigjarige oorlog, 1568 tot 1648. Moet standaardkennis zijn.
Een complex, interessant en belangwekkend probleem. Met meerdere oorzaken.
Een van de oorzaken zou wel eens het onderwijs zelf kunnen zijn. Te populistisch, te weinig basaal. Wellicht een overvloed van vast wel goed bedoelde maar slecht en zelfs averechts werkende didactiek. De neerlandistiek zou daarom de hand in eigen boezem behoren te steken.
Mijns inziens is “social media” een meervoud. Maar wellicht is “media” hetzelfde lot beschoren als “agenda”, van oorsprong een meervoud.
Zie ook:
https://www.nu.nl/binnenland/6292692/een-op-de-drie-nederlandse-scholieren-begrijpt-een-tekst-niet.html