De talencampagne “Duik in taal”, die we in april 2023 succesvol lanceerden met de gewaardeerde steun van de Vlaamse Overheid, is intussen aan haar tweede jaargang toe. De campagne zet talen in de kijker en spoort leerlingen met talent voor talen aan om in of na het secundair onderwijs voor een talenrichting te kiezen. Naast onze aantrekkelijke website www.duikintaal.be, die leerlingen en hun ouders een overzichtelijk beeld geeft van de troeven van talen en talenonderwijs, zetten we ook nog altijd in op een sterk gestuurde online campagne op sociale media en met Google-advertenties enerzijds, en beeldend promomateriaal anderzijds, om zo de resonantie van de activiteiten op en rond de website te verhogen en interactie te stimuleren met ons doelpubliek.
Op dit moment zetten we volop in op een verbreding van de campagne met ons taalcharter (zie verder) en nieuw filmmateriaal. We trekken naar de werkvloer en laten werkgevers uit diverse sectoren aan het woord over het belang van taal, taalvaardigheid en meertaligheid in hun bedrijf. Met die filmpjes pakken we de komende maanden uit op onze sociale media, om ook de stem van de bedrijfswereld tot bij ons doelpubliek te brengen.
Daarnaast ontwikkelden we een talenlabel voor scholen. Dat plaatst scholen voor het voetlicht die zich extra inzetten voor een sterk talenonderwijs. We kennen het label toe aan scholen die goede praktijken voor een sterk beleid rond taal kunnen aantonen. Criteria om een talenlabel te kunnen ontvangen, vindt u hier.
Ook in de bredere maatschappij kan de beeldvorming over talenkennis en taalvaardigheid verbeteren. Het is duidelijk dat de samenleving – meer dan ooit – vatbaar is voor de boodschap om meer aandacht aan talenkennis en taalvaardigheid te schenken. Tegelijk worden er al heel veel talige initiatieven genomen buiten de schooluren op scholen en in kunstacademies, en ter ondersteuning van anderstaligen bij lokale overheden. De campagne “Duik in taal” wil extra ruchtbaarheid geven aan die initiatieven door ze met een grotere eenvormigheid in de kijker te zetten. We creëerden een talenlabel voor al die vrijetijdsinitiatieven, dat organisaties hier kunnen aanvragen.
Taalcharter: bedrijven gezocht
In het voorjaar van 2023 lanceerden we een taalcharter om het belang van taal, talige competenties en meertaligheid voor bedrijven en organisaties in de verf te zetten. Nadat de rectoren van de vijf Vlaamse universiteiten het charter ondertekenden, zijn we nu volop bezig het charter zo breed mogelijk bekendheid te geven. Al meer dan zestig bedrijven en organisaties ondertekenden het charter, omdat zij onze overtuiging delen dat taal de toegangspoort is tot onze maatschappij, tot cultuur, kennis en inzicht, niet alleen in het onderwijsveld en de culturele sector, maar ook binnen de bredere Vlaamse kenniseconomie. Ontdek hier een overzicht van alle bedrijven die tot nu toe het taalcharter ondertekenden.
OPROEP: We nodigen iedereen uit ons Taalcharter mee bekendheid te geven binnen het bredere werkveld. Kent u een bedrijf dat interesse heeft om het charter te tekenen, deel dan gerust deze link: www.vlaamstalenplatform.be/taalcharter.
Op dinsdag 26 maart 2024 organiseren we in het Vlaams Parlement ons netwerkevent “Taalkracht als werkkracht” als bedanking voor iedereen die het charter ondertekende. We nodigen enkele sprekers uit die het belang van taal, taalvaardigheid en meertaligheid voor hun bedrijf in de verf komen zitten. Het gesprek zal gemodereerd worden door journalist Michaël Van Droogenbroeck.
Voor verdere vragen of informatie over het Taalcharter kunt u altijd met ons contact opnemen via rieneke.lammens@vlir.be.
Laat een reactie achter