Iedere maand plaatsen we de korte samenvattingen van nieuw verschenen artikelen in het Handboek Didactiek van Levende Talen Nederlands. Deze maand:
Begrijpen en begrepen worden. Gert Rijlaarsdam
De essentie van het leerplan taal.
Leren van tekstvoorbeelden om een tekstgenre aan te leren: Hoe doe je dat? Tine Mombaers
Tekstvoorbeelden bieden leerkrachten een krachtige leermethode. Het vergelijken van tekstvoorbeelden versterkt genrekennis en opent de deur naar betere tekstkwaliteit. Dit artikel beschrijft richtlijnen om deze aanpak optimaal te benutten.
Culturele herinnering. Lotte Jensen
Als samenleving hebben we gemeenschappelijke herinneringen aan historische gebeurtenissen, ook wel ‘culturele herinnering’ genoemd. Als drager van die culturele herinnering speelt literatuur een belangrijke rol. Dit artikel gaat in op het concept culturele herinnering en de invloed van schrijvers en hun werken op de wijze waarop wij als samenleving herinneren. In het slot worden mogelijkheden besproken om in het literatuur- en geschiedenisonderwijs aandacht te besteden aan de manier waarop culturele herinneringen tot stand komen.
Historische sociolinguïstiek. Gijsbert Rutten
De historische sociolinguïstiek is een tak van de taalkunde die onderzoekt hoe in het verleden taal varieerde naar sociale groep – wat bijvoorbeeld de taalkundige verschillen waren tussen genders, leeftijdscategorieën en sociale klassen. Door niet de gestileerde taal uit gedrukte werken van een bevoorrechte groep mannelijke schrijvers uit de grote steden in het westen van Nederland te onderzoeken, maar ook nieuwe bronnen bij het onderzoek te betrekken, zoals brieven en dagboeken van taalgebruikers van alle rangen en standen, krijgen we nieuw inzicht in de geschiedenis van het Nederlands.
Cefas Van Rossem zegt
Er verscheen op 5 maart ook een stukje over Virgin Islands Dutch Creole….
Marc van Oostendorp zegt
Nemen we volgende maand mee!
Cefas Van Rossem zegt
Hartstikke fijn!