Op maandag 1 juli a.s. staat er weer een bijeenkomst van het vakdidactisch netwerk Nederlands, vanaf heden onder de naam NLNU, op het programma. Het thema van de bijeenkomst is ‘aansprekend onderwijs’. Het programma ziet er als volgt uit:
15:45 – 16:00 Inloop
16:00 – 16:15 Welkom
16:15 – 16:45 Keynote door Jan T’sas
17:00 – 18:00 Workshopronde 1
18:00 – 19:00 Pauze
19:00 – 20:00 Workshopronde 2
20:00 Borrel
De inhoud van het programma ziet er als volgt uit:
- Jan T’sas (lerarenopleider aan de Universiteit van Antwerpen): Luisteren en spreken zijn al jaren het ondergeschoven kindje in zowel onderwijs als onderzoek. Tenminste, in het Nederlandse taalgebied, want in bijvoorbeeld de Angelsaksische wereld gebeurt er veel meer rond. Uit Britse studies blijkt namelijk dat de spreek- en gespreksvaardigheden van leerlingen in het basisonderwijs een goede voorspeller zijn van hun leerprestaties in het voorgezet onderwijs. Meer bepaald heeft de exploratieve gesprekstechniek al in meer dan honderd praktijkonderzoeken wereldwijd zijn effectiviteit bewezen voor redeneren, kritisch denken, samen leren en samenwerken. Volgen nu ook onze scholen?
- Yke Schotanus (docent Nederlands, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en auteur van verschillende bijdragen aan het digitale handboek didactiek Nederlands): Hoe beoordeel je de compleetheid en de inhoudelijke kwaliteit van een betoog? En hoe leid je een gesprek over waarden (goed en kwaad, mooi en lelijk) in goede banen? Samen met Yke Schotanus verken je hoe twee sets vaste kritische vragen (de standaard geschilpunten) je hierbij kunnen helpen. Een van de twee, de set standaardgeschilpunten bij handelingsvoorstellen (of beleidsstellingen) wordt al wel gebruikt, maar kan breder worden ingezet. Het andere, de set standaardgeschilpunten bij waardeoordelen, is in Nederland pas kortgeleden door Schotanus geïntroduceerd. Na een korte introductie verkennen we samen de mogelijkheden van met name dat tweede model.
- Lieke de Kok (docent Nederlands): ‘Wie dit leest is te gek’ is een podcast met boekentips voor jongeren in de onderbouw. In de podcast praat ik met schrijvers en leerlingen over hun favoriete boeken. Leerlingen krijgen per thema verschillende tips te horen, waardoor ze hopelijk een boek kiezen dat bij ze past. Volgens onderzoek leidt dat weer tot meer leesplezier. In de workshop bespreek ik de aanpak en inzet van podcasting in het onderwijs.
- Lendy Timmerman (docent Nederlands): Is ieder gesprek over een gelezen boek even effectief? Welke gesprekken zorgen ervoor dat leerlingen goed leren praten met en over literatuur? Op het Minkema College in Woerden zijn in de jaarlaag 4 havo twee gespreksvormen onderzocht. Daarbij is gekeken naar explorerende gespreksvoering en de invloed daarvan op de literaire competentie van leerlingen. Het onderzoek onderschrijft het nut van boekgesprekken en biedt aanknopingspunten voor integratie van literatuur, gespreksvaardigheden en argumentatievaardigheden. Deze interactieve workshop neemt je mee in de inhoud van het onderzoek.
De bijeenkomst vindt dit keer plaats op de Universiteit Utrecht, Janskerkhof 2-3. Aanmelden kan tot en met 24 juni via deze link, deelname kost €25,-. Dit is inclusief een hapje eten en een drankje in de pauze. Bij aanmelding volgt te zijner tijd een mail met de laatste informatie. Wij kijken uit naar een inspirerende ontmoeting op 1 juli en hopen jullie daar allen te treffen!
Laat een reactie achter