Iedere maand plaatsen we de korte samenvattingen van nieuw verschenen artikelen in het Handboek Didactiek van Levende Talen Nederlands. Deze maand:
Taalbeschouwing als reflectie op taalgebruik,. Helge Bonset
Taalbeschouwing als reflectie wordt al decennialang beschreven in vakdidactische handboeken Nederlands, en naar de effectiviteit van bepaalde vormen ervan is onderzoek gedaan. Het doel van deze bijdrage is om de lezer van dit Handboek informatie te geven over ook deze vorm van taalbeschouwing.
Werkwoordspelling: internationaal perspectief (deel 4), Robert Chamalaun en Anne Bosman
Homofonie in de Nederlandse werkwoordspelling zorgt voor de meeste spellingproblemen. Dit is in het Frans niet anders, zeker door de veelheid aan homofone vormen die in het Frans voorkomen. Kennis van grammatica in haar algemeenheid dient het correct gebruik van de Nederlandse taal, maar is ook cruciaal voor het correct spellen van Franse werkwoorden. Het is daarom van belang om tijdens de spellinglessen, zowel bij Nederlands als Frans, leerlingen expliciet te wijzen op het belang van een correcte grammaticale analyse.
Bewuste digitale geletterdheid in het onderwijs: taalmodellen onder de loep, Emmy Stevens
De opmars van ChatGPT ging ongekend snel en taalmodellen werden opeens een onderwerp van gesprek in het onderwijs. Hoe staan we er nu voor en hoe draagt kennis over taalmodellen bij aan het ontwikkelen van bewuste digitale geletterdheid?
Virgin Islands Dutch Creole: een contacttaal met een zeventiende-eeuws Nederlandse woordenschat, Cefas van Rossem
Creooltalen ontstonden vaak in gebieden die door Europese landen waren gekoloniseerd. Het grootste deel van de woordenschat ervan was afkomstig van de taal van de kolonisatoren. Er ontwikkelden zich ook op het Nederlands gebaseerde creooltalen. Een daarvan is het Virgin Islands Dutch Creole.
Laat een reactie achter