De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde stelt jaarlijks een bedrag van 6.000 euro ter beschikking voor inhoudelijk en/of didactisch vernieuwende onderwijsinitiatieven op het gebied van de neerlandistiek, geschiedenis en/of Nederlandstalige letterkunde in Nederland, Vlaanderen alsook in de zogenaamde ‘extramurale’ gebieden.
Op dit fonds kan een beroep worden gedaan door al wie onderwijs verstrekt op de genoemde gebieden, zoals U(H)D’s en hoogleraren aan universiteiten, middelbare school-docenten, basisschooldocenten en anderen. MNL moedigt aan dat de projecten worden uitgevoerd in samenwerking met studenten/leerlingen/stagiairs.
De commissie voor het Onderwijsfonds bestond dit jaar uit Nicoline van der Sijs, Tim Vergeer en Odile Heynders
Er werden 4 projecten aangemeld die allen interessant en relevant werden bevonden. Het bedrag van 6000 euro werd volledig besteed.
- Project ‘Digitaal lesmateriaal over Nederlandse literatuur’ van Jan Uyttendaele betreffende leermiddelen over canonteksten op een (gratis) educatieve site van de Vlaamse overheid. Toegekend is een bedrag van 500 euro ter vergoeding van auteursrechten
- Project ‘Kennisclips werkwoordspelling’ van A. Reuneker betreft een (gratis) website op YouTube om spelling te oefenen. De website wordt mogelijk gemaakt door data-analyses uit het proefschrift van Reuneker. Toegekend u een bedrag van 1200 Euro
- Project ‘Indonesië schrijft terug, Drie postkoloniale literatuurlessen’ van Yra van Dijk en Marie-José Klaver. Met een docent ontwikkelteam worden lessen ontwikkeld die breed gedeeld worden via oa. Literatuurgeschiedenis.org. Toegekend is een bedrag van 2100 euro.
- Project ‘Dag van de literatuur in de Unescoweek’ van Lyceum Sancta Maria. Er worden gesprekken met drie auteurs georganiseerd voor leerlingen uit 4 VWO, die daarmee mogelijk worden geïnspireerd bij het samenstellen van een boekenlijst. Toegekend is een bedrag van 2200 euro.
Laat een reactie achter