Beste lezer,
De werkgroep Leesoffensief DOV 2023-2030, ook wel werkgroep Leesoffensief 2.0 genoemd, is opgericht binnen het Departement Onderwijs en Vorming op vraag van de minister van Onderwijs en Vorming, in het kader van de uitrol van het Leesoffensief.
Deze werkgroep heeft de ambitie dat élke leerling een goede, strategische en gemotiveerde lezer is. Om dit te bereiken, vertrekken we vanuit vijf principes:
1. We focussen op élke leerling,
2. We waarderen effectiviteit,
3. We benadrukken het belang van de volledige taalcompetentie voor het leesproces,
4. We focussen op duurzaamheid,
5. We engageren de volledige samenleving.
Op basis van deze vijf uitgangspunten formuleren we acht acties voor de volgende regeerperiode (2024-2029):
1. Garandeer dat élke lesdag voor élke leerling tijd vrij gemaakt heeft voor lezen en schrijven,
2. Ondersteun leerkrachten zodat hun instructie geënt is op de principes van effectief leesonderwijs en zodat ze die met de nodige diepgang kunnen uitvoeren,
3. Geef een prominente plaats aan lezen en schrijven binnen al het leermateriaal, ook bij niet-taalvakken,
4. Heb hoge verwachtingen voor alle leerlingen,
5. Stimuleer samenwerking met bibliotheken en zorg dat elke school een leescoach heeft,
6. Steun projecten die efficiënt met de middelen omgaan,
7. Verklein de kloof tussen onderzoek en praktijk,
8. Focus op een gerichte coördinatie van het Leesoffensief 2.0.
De volledige tekst is hier als pdf te downloaden.
Van harte
Jordi Casteleyn (voorzitter)
Uit naam van de volledige werkgroep Leesoffensief 2.0
WIE ZIJN WIJ?
Deze acht aanbevelingen worden gedragen door alle leden van de werkgroep. Zij behoren allemaal tot organisaties die het leesonderwijs een warm hart toedragen, maar ondertekenen dit memorandum expliciet uit eigen naam.
Namens
· de academici: Jordi Casteleyn (voorzitter, Universiteit Antwerpen), Elke D’hoker (KULeuven), Wim Van Den Broeck (Vrije Universiteit Brussel), Astrid Geudens (Thomas More) en Claudio Vanhees (Thomas More);
· de vertegenwoordiger van de Taalraad (de Nederlandse Taalunie): Jan Rijkers;
· de vertegenwoordiger van het Vlaams Talenplatform: Lieven Buysse;
· pedagogische begeleiders: Karen Dehaen (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten), Inez Hoefnagels (Overlegplatform voor Kleine Onderwijsverstrekkers), Kathleen Leemans (GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap), Bart Masquillier (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) en Soetkin Werbrouck (Provinciaal Onderwijs Vlaanderen);
· de afgevaardigde namens SYNTRUM: Patrick De Roeck.
Laat een reactie achter