Het lectoraat Meertaligheid en Geletterdheid van NHL Stenden Hogeschool heeft in februari samen met Institut für Niederländische Philologie van de Universität Münster het project ‘Haalbaarheidsonderzoek buurtaalonderwijs’ uitgevoerd.
Het doel van het project was om de behoefte aan beide kanten van de Nederlands-Duitse grens voor de inbedding van buurtaalonderwijs in de bovenbouw van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs te onderzoeken.Uit het onderzoek blijkt dat, alhoewel scholen in de grensregio en experts positief zijn over de effecten van buurtaalonderwijs, er nog veel ruimte voor verbetering is voor o.a. de status van buurtaal, de lesmaterialen, de professionalisering van leraren en de bekendheid over de ruimte in schoolcurricula.
Op basis van het onderzoek worden door het projectteam de volgende aanbevelingen gedaan:
Meer aandacht voor bewustwording en attitude van de buurtaal;
Meer uitwisseling en partnerschap tussen scholen aan de grens;
Meer professionalisering buurtaalonderwijs (gast)leraren;
Meer (digitaal) lesmateriaal;
Meer inzicht in de beschikbare onderwijsruimte voor buurtaalonderwijs in de curricula;
Meer bekendheid genereren voor bestaande lesmaterialen en netwerken.
De behoefteanalyse bestond uit het afnemen van vragenlijsten en groepsinterviews met scholen (leraren, directeuren, taalcoördinatoren, etc.) en interviews met experts op het gebied van buurtaalonderwijs (lerarenopleiders, onderzoekers, onderwijsbeleidsmedewerkers, etc.). Het project werd mogelijk gemaakt door het Interreg Programma Deutschland-Nederland en medegefinancierd door de Europese Unie (EU) en de programmapartners.In een vervolgproject gaan de verschillende betrokken partners met deze aanbevelingen aan de slag. Het volledige rapport is hier te downloaden.Over NHL StendenNHL Stenden Hogeschool heeft ruim 23.000 studenten, 2.500 medewerkers en 12 vestigingen in binnen- én buitenland. Kijk voor meer informatie over NHL Stenden op www.nhlstenden.com.
Laat een reactie achter