Associeert het brein positieve dingen met de Friese taal, of toch eerder met de Nederlandse taal? En hoe zit dat dan met negatieve dingen? Dr. Hielke Vriesendorp van de Fryske Akademy en de Universiteit Utrecht vraagt de hulp van 400 Friestaligen, binnen en buiten de provincie Friesland, en 400 niet-Friestaligen om dit te onderzoeken.
Vriesendorp ontwikkelde een online experiment, dat de onderbewuste houdingen meet ten opzichte van het Fries en het Nederlands met behulp van een sorteertaak. De deelnemer krijgt plaatjes en woorden te zien die positief of negatief zijn, en woorden die Fries of Nederlands zijn. De koppeling tussen de plaatjes en woorden kan laten zien of het brein onderbewust Fries of Nederlands meer met positieve (of juist negatieve) dingen associeert, en laat daarmee onderbewuste vooroordelen zien.
Het experiment duurt ongeveer 10-15 minuten en aan het eind van het onderzoek krijgt elke deelnemer de eigen resultaten te zien. Daarmee kan een inschatting gemaakt worden van de eigen onbewuste voorkeur. Vriesendorp hoopt op zoveel mogelijk deelnemers, om daarmee een vollediger inzicht te krijgen in de vooroordelen over het Fries en het Nederlands, zowel bij Friezen en Friestaligen zelf als niet-Friezen en niet-Friestaligen.
Over Hielke Vriesendorp
Dr. Hielke Vriesendorp is onderzoeker bij de Fryske Akademy en bestudeert impliciete houdingen ten opzichte van het Fries en Nederlands. Op de Universiteit Utrecht is Vriesendorp werkzaam als docent Engelse taalkunde en als docent op het gebied van onderzoeksmethoden, statistiek en taalvariatie.
Over de Fryske Akademy
De Fryske Akademy doet, deelt en faciliteert al 85 jaar het wetenschappelijk onderzoek naar de Friese casus in internationaal en multidisciplinair perspectief. De focus ligt daarbij op taal en meertaligheid, geschiedenis en erfgoed, de mens en zijn omgeving en de ontwikkeling van digitale infrastructuren, het liefst in dwarsverband en in comparatief perspectief.
Links
- Online experiment (niet beschikbaar op de telefoon)
- Fryske Akademy / meedoen
- Fryske Akademy
Laat een reactie achter