Online discussies ontsporen sneller dan face-to-facegesprekken. Dat komt bijvoorbeeld doordat online reageerders hun mening eerder als een feit formuleren, en minder moeite doen om hun gesprekspartner te begrijpen. In de educatieve game Wie is de trol kruipen leerlingen in de rol van de moderator die online discussies op een nieuwssite in goede banen moet leiden. Ze beoordelen niet alleen reacties op goed en fout, maar denken ook na over de intentie van de reageerder: wil deze meedenken over een probleem, een grapje maken om de discussie te verlichten, een persoonlijke anekdote delen of de discussie verstoren door trolgedrag? Tot slot denken leerlingen na over de vraag welke reacties de discussie naar een hoger plan kunnen tillen. Kortom: wat verstaan zij onder een constructieve bijdrage, en in hoeverre kan AI helpen om een constructieve bijdrage te herkennen?
- Wie is de trol is gemaakt voor de bovenbouw havo, vwo en te spelen in één lesuur.
- Wie is de trol sluit aan bij de SLO-kerndoelen burgerschapsonderwijs en digitale geletterdheid.
- Wie is de trol bestaat uit filmpjes met opdrachten, die de leerlingen individueel of in tweetallen maken op een smarphone of ander mobiel device, waarna de docent de resultaten bespreekt met de klas.
- Wie is de trol is reeds getest op twee middelbare scholen.
Heeft u interesse om Wie is de trol te spelen met uw klas? Er is al een pilot geweest op twee scholen, maar we willen de game op meer scholen testen om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij het onderwijs. Stuur een mail aan jansen@e-nemo.nl en u krijgt de handleiding toegestuurd. Meer informatie is te vinden op wie-is-de-trol.nl of lees de achtergrondartikelen op NEMO Kennislink.
Wie is de trol is ontwikkeld door het onderzoeksteam BETTER-MODS (Universiteit Tilburg, Meertens Instituut), game-developer Basten Stokhuyzen en wetenschapsjournalist Mathilde Jansen, en gefinancierd vanuit NWO/ NWA wetenschapscommunicatie.
Laat een reactie achter