Persbericht Stichting Lezen
‘Alle kinderen verdienen een boek in de klas waarin ze zichzelf kunnen herkennen,’ aldus laureaat Louis Bogaert
Louis Bogaert ontving gisteren de Scriptieprijs Leesbevordering 2022-2024 voor zijn masterscriptie naar etnisch-culturele diversiteit in de klasbibliotheken van Vlaamse basisscholen. ‘Het huidige boekenaanbod in klasbibliotheken is vaak verouderd en weerspiegelt onvoldoende onze etnisch-cultureel diverse samenleving,’ schrijft Bogaert in zijn onderzoek. Aan de scriptieprijs is een geldbedrag van 1.000 euro verbonden.
De Scriptieprijs Leesbevordering is een gezamenlijk initiatief van Stichting Lezen en Iedereen Leest Vlaanderen om onderzoek naar lezen en leesbevordering te stimuleren. De jury, onder leiding van Emmelien Merchie (Leerpunt), ontving dertig inzendingen uit verschillende disciplines en met uiteenlopende onderzoeksthema’s. Tijdens de Iedereen Leest-conferentie in Gent werd Louis Bogaert, Master in de Agogiek aan de Vrije Universiteit Brussel, uitgeroepen tot winnaar.
Klasbibliotheken nog weinig divers
Voor zijn scriptie trok Bogaert naar twaalf Vlaamse basisscholen, waar hij leerkrachten interviewde en een inventarisatie maakte van hun klasbibliotheek. In totaal inventariseerde hij meer dan 1.100 boeken. Aan de hand van deze boeken stelde hij de vraag: in welke mate worden personages met een lichte en donkere huidskleur vertegenwoordigd in de klasbibliotheken?
Op de geïnventariseerde boekencovers stonden 2.155 menselijke of andere fictieve personages met een identificeerbare huidskleur. Slechts 11% van deze personages op de cover had een donkere huidskleur. Bij 1 op 5 was er zelfs sprake van een stereotiepe weergave. Gemiddeld waren de boeken zeventien jaar oud.
Leerkrachten sturen weinig op diversiteit in het boekenaanbod
In de interviews vertellen leerkrachten dat er vaak geen budget is om nieuwe boeken aan te kopen. ‘De meeste leerkrachten vinden etnisch-culturele diversiteit in kinderliteratuur belangrijk, maar houden daar bij de keuze van boeken nauwelijks rekening mee,’ vertelt Bogaert. ‘Als belangrijkste drempels noemen ze een gebrek aan bewustzijn en kennis over het thema, en te weinig financiële middelen.’
Lees hier het onderzoek van Louis Bogaert.
Het oordeel van de jury
‘De jury was onder de indruk van dit mixed method-onderzoek en prijst de manier waarop de onderzoeker te werk ging. Hij dacht grondig na over de steekproef van het onderzoek, de context van het Vlaamse onderwijs en zijn eigen positionaliteit binnen de studie. De scriptie legt een duidelijk verband tussen het theoretisch kader en de uitkomsten, levert boeiende resultaten en doet nuttige aanbevelingen voor de onderwijspraktijk. Dit alles zorgt ervoor dat de jury het werk van Louis Bogaert bekroont met de Scriptieprijs 2022-2024,’ aldus juryvoorzitter Emmelien Merchie.
Eervolle vermelding
De tweejaarlijkse Scriptieprijs Leesbevordering werd dit jaar voor de veertiende keer uitgereikt aan de beste afstudeerscriptie over leesbevordering. Iris Haasnoot, Master in Education and Child Studies aan de Universiteit Leiden, ontving een eervolle vermelding voor haar onderzoek naar e-Prent&ABC, een digitale, interactieve voorleesmethode bij kleuters.
Lees hier het onderzoek van Iris Haasnoot.
De jury bestond uit voorzitter Emmelien Merchie (Leerpunt), Inouk Boerma (iPabo), Freek Van de Velde (KU Leuven), Mirjam Günther-van der Meij (NHL Stenden Hogeschool) en Frauke Pauwels (UAntwerpen).
Laat een reactie achter