Voor taalkundestudenten is de e-ANS, de elektronische versie van de Algemene Nederlandse Spraakkunst, een onmisbaar gereedschap. Momenteel wordt de e-ANS door het Instituut voor de Nederlandse Taal up-to-date gebracht. Een bijzonder aspect daarbij is het toevoegen van links naar oudere grammaticale werken: voor onderzoekers is het interessant om inzicht te krijgen in de vraag sinds wanneer een bepaalde grammaticale regel of een bepaald taalverschijnsel in grammatica’s is beschreven, en op welke manier. Het linken van grammaticaonderwerpen uit oudere grammatica’s aan de moderne e-ANS vergt taalkundig inzicht, onder andere omdat de grammaticale terminologie in de loop van de tijd forse veranderingen heeft doorgemaakt, en de vroegere taalkundige ontleding (waarin het benoemen van de woorden naar hun woordsoort centraal stond), is vervangen door redekundige ontleding, die uitgaat van de functie van een zinsdeel in een zin.
Oudere grammatica’s zijn verzameld in DAGENTA (de Database voor de geschiedenis van de Nederlandse taal). DAGENTA bevat echter momenteel slechts weinig schoolgrammatica’s en schoolleerboekjes. Voor onderzoekers zijn juist die erg interessant: welke grammaticale regels werden in het verleden op school onderwezen, en hoe gebeurde dat? Hoe veranderden de onderwerpen en de didactiek in de loop van de tijd?
Voor beide taken – het linken van oudere grammatica’s aan de e-ANS en het systematisch zoeken naar titels en pdf’s van schoolboeken als aanvulling op DAGENTA – zoeken we stagiairs. Het werk kan worden uitgevoerd op locatie op het Instituut voor de Nederlandse Taal in Leiden en/of thuis, het aantal uren van de stage is ter bespreking en bij de stage kan facultatief een paper over een relevant onderwerp worden geschreven.
Ben je geïnteresseerd in een stage, meld je dan even aan bij Nicoline van der Sijs: post@nicolinevdsijs.nl.
Laat een reactie achter