De nieuwe eindtermen en kerndoelen voor het schoolvak Nederlands zijn opgeleverd en zullen komend jaar beproefd worden. Hierop aansluitend worden ook de examens herzien. Komende jaren zullen docenten Nederlands de daad bij het woord moeten voegen: de vakvernieuwing zal door docenten naar de les in de klas worden vertaald.
Wat gaat de vakvernieuwing betekenen voor het onderwijs in het schoolvak Nederlands in de onder- en bovenbouw? Hoe geef je dit als docent invulling binnen je lessen? En hoe pak je dit als sectie op een structurele manier aan? In een reeks van drie samenhangende bijeenkomsten zullen Utrechtse vakdidactici met docenten Nederlands uit de regio de contouren verkennen van een vernieuwend schoolvak. De bijeenkomsten openen telkens met een centrale inleiding waarna we in groepjes aan de slag gaan. De jaarplanning is als volgt:
- Di 03/12/’24: nieuwe doelen en termen
- Di 11/02/’25: vaardig integreren met vakinhoud
Hoe kunnen inhouden en vaardigheden onderling worden verbonden?
- Di 15/04/’25: op naar een vernieuwend curriculum
Hoe toetsen we de leeropbrengsten en hoe zien de doorlopende leerlijnen eruit?
De bijeenkomsten duren van 16:00 tot 20:00 en vinden plaats in Utrecht. Na afloop van de bijeenkomst is er een borrellocatie waar de ruimte is om met elkaar na te praten.
De eerste bijeenkomst is op dinsdag 3 december en vindt plaats op de Hogeschool Utrecht (Science Park; precieze locatie volgt). Het programma van dinsdag 3 december ziet er als volgt uit:
16:00 – 16:45 De vakvernieuwing als drieluik: plenaire inleiding eindtermen en kerndoelen
- Jimmy van Rijt; We werpen een historische blik op het schoolvak: hoe hebben ontwikkelingen in het schoolvak en het denken daarover invloed gehad op de huidige curriculumherziening?
- Geert van Rooijen; Allemaal leuk en aardig die nieuwe kerndoelen en eindtermen, maar welke visie/ideeën/theorieën liggen eraan ten grondslag? Graag geef ik jullie een kijkje in de “ontwerpeisen” en grondslagen van de vakvernieuwing.
- Erwin Mantingh; Wat ligt er nu als je de oude en nieuwe kerndoelen en eindtermen vergelijkt? De kans op een schoolvak waarin leerlingen inzicht in taal en literatuur opdoen terwijl ze taalvaardigheden ontwikkelen.
17:00 – 18:00 Eindtermen en kerndoelen ontleed: wat is er nieuw en wat is er behouden?
18:00 – 18:45 Pauze
19:00 – 20:00 Eerste verkenning van de praktijk: hoe voer je de eindtermen en kerndoelen in
binnen je onderwijs?
20:00 Borrel
Let op: deelnemers schrijven zich in voor de gehele reeks á €75,-. (Deelname aan afzonderlijke bijeenkomsten is niet mogelijk.) Aanmelding kan via onderstaande link.
We hopen samen met velen van jullie aan de slag te gaan!
https://uusalesservices.uu.nl/vakdidactische-bijeenkomsten-nlnu-2024-2025
Laat een reactie achter