Van 18 tot 21 november bracht de Vlaamse schrijver Annelies Verbeke een bezoek aan Belgrado om de Servische vertaling van haar theaterstukken te promoten. Onder de titel Here We Go Again zijn drie van haar toneelwerken – Rail Gourmet, Almschi! The Best of Alma Mahler en Daar gaan we weer (White Male Privilege) – nu beschikbaar voor een Servisch publiek. Dit bezoek bood een unieke kans voor Servische lezers, studenten, en theaterliefhebbers om de veelzijdigheid en het kritische engagement van Verbeke’s werk te ontdekken.
Bezoek aan de Vakgroep neerlandistiek
Op 19 november bezocht Annelies Verbeke de Vakgroep neerlandistiek van de Universiteit van Belgrado. Tijdens een inspirerend gesprek met studenten Nederlands gaf ze inzicht in haar creatieve proces, haar inspiratiebronnen, en de thema’s die haar werk kenmerken. Ze vertelde over hoe haar eigen ervaringen en ontmoetingen met anderen haar personages en verhalen vormgeven. Ook besprak ze het uitgebreide onderzoek dat voorafgaat aan haar theaterstukken, en hoe deze onderzoeksfase vaak een cruciale rol speelt in het vinden van de juiste stem en dynamiek voor haar werk.
De studenten kregen een kijkje achter de schermen van Verbeke’s werkwijze en waren met name gefascineerd door haar techniek om dialogen te baseren op uitspraken van mensen die ze interviewt. “Bij het schrijven van theaterstukken laat ik mijn personages ruzie maken,” vertelde Verbeke, “en dankzij de samenwerking met acteurs en regisseurs wordt het werk veel dynamischer dan wanneer ik proza schrijf, wat ik meestal alleen doe.”
Haar werk, dat vaak controversiële onderwerpen aansnijdt, roept uiteenlopende reacties op. Zo herinnerde ze zich dat Daar gaan we weer (White Male Privilege) bij sommige groepen gevoelig lag, terwijl het in bredere kring juist positief werd ontvangen. Verbeke benadrukte dat ze nooit oordeelt in haar werk, maar scènes presenteert zoals ze zijn, waarbij ze het aan het publiek overlaat om hun conclusies te trekken.
Europese première op het drama festival
Diezelfde avond vond in het Belgradose Drama Theater een publieke lezing plaats van Rail Gourmet, een van de theaterstukken uit de bundel. De lezing, uitgevoerd door de jonge Servische acteurs Stefan Starčević en Mina Nenadović, werd begeleid door muziek van Jana Baljak en geregisseerd door Nikola Bundalo. Het evenement was onderdeel van het Europese Drama Festival, georganiseerd door de uitgeverijen Srebrno Drvo en Treći Trg in samenwerking met het Belgradose Drama Theater. Het festival heeft als doel theaterstukken uit kleinere talen zoals Roemeens, Noors, Portugees en Nederlands een podium te geven.
Na de lezing volgde een gesprek met Annelies Verbeke, geleid door Vesna Perić. In dit openhartige gesprek deelde Verbeke hoe Rail Gourmet tot stand kwam en besprak ze thema’s als zelfmoord, de zoektocht naar liefde, en de uitdagingen van een schrijversblok. Ze vertelde hoe reizen en kennismaking met andere culturen, bijvoorbeeld tijdens promotietours, haar creativiteit en perspectief hebben verrijkt. Het publiek leerde ook dat deze uitvoering van Rail Gourmet de eerste keer was dat een van haar theaterstukken buiten het Nederlandse taalgebied werd opgevoerd. Na Belgrado reist ze naar Londen waar haar andere stuk Gen X zal worden opgevoerd, waarmee Verbeke een verdere stap zet op het internationale toneel.
Annelies Verbeke en haar werk
Annelies Verbeke maakte haar doorbraak met haar debuutroman Slaap! (2003), waarmee ze meteen een breed publiek wist te bereiken. Sindsdien heeft ze een indrukwekkend oeuvre opgebouwd, bestaande uit onder meer de romans Slaap!(2003), Reus (2006), Vissen redden (2009) en Dertig dagen (2015). Daarnaast publiceerde ze verschillende verhalenbundels, waaronder Groener gras (2007), Veronderstellingen (2012), Halleluja (2017) en Treinen en Kamers(2021).
Als theaterauteur schreef Verbeke diverse teksten voor het acteurscollectief Wunderbaum en voor andere Nederlandse en Vlaamse gezelschappen. Haar werk getuigt van een veelzijdigheid die haar in staat stelt om zowel in literatuur als in theater complexe en gelaagde verhalen te vertellen, vaak met een scherp oog voor menselijke interacties en actuele thema’s.
De impact van haar bezoek
Het bezoek van Annelies Verbeke aan Belgrado markeert een belangrijke stap in de internationale verspreiding van Vlaamse literatuur en theater. Het biedt Servische lezers en theaterliefhebbers niet alleen de kans om kennis te maken met haar werk, maar ook om te reflecteren op universele thema’s door de lens van een Vlaamse schrijver. Voor de studenten Nederlands was haar bezoek bijzonder inspirerend; het gaf hen een direct inzicht in het werk en de gedachten van een hedendaagse schrijver die openstaat voor dialoog en innovatie.
Laat een reactie achter