Welke lesboeken voor Nederlands worden in de afdeling Nederlands van HUFS gebruikt?
De afdeling Nederlands van de Hankuk University of Foreign Studies (HUFS) gebruikt de ‘Lesboeken Nederlands A1, A2, B1, B2’, die in de periode van 2022 tot 2023 met de steun van het Ministerie van Onderwijs zijn ontwikkeld, als lesmateriaal voor studenten. Aan de samenstelling van deze boeken hebben Dr. Soo-Kyung Cho, Dr. Andreas Nijenhuis-Bescher en Dr. Laura Nys van de afdeling Nederlands samen gewerkt.
Doelgroep en Doelstellingen
De Lesboeken Nederlands zijn zowel voor studenten die Nederlands leren ontwikkeld, als voor zelfstandige leerders die Nederlands willen studeren. Deze lesboeken zijn op het ‘Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen (ERK)’ gebaseerd, dat door de Raad van Europa is ontwikkeld, en zijn om studenten voor te bereiden op het ‘Standaardexamen voor Specifieke Vreemde Talen’ ontworpen.
De boeken A1 en A2 zijn bedoeld voor beginners en richten zich op het verbeteren van communicatieve vaardigheden in alledaagse situaties en onderwerpen. De boeken B1 en B2, die op ‘Lesboeken Nederlands A1, A2’ aansluiten, zijn ontworpen om de communicatieve vaardigheden op een gemiddeld niveau verder te ontwikkelen. Daarnaast beogen de boeken de interesse en het begrip van de cultuur van het Nederlandse taalgebied te vergroten.
Uitgangspunten
Elk lesboek bestaat uit 12 hoofdstukken, met dialogen over verschillende situaties om zowel de woordenschat als de communicatieve vaardigheden te versterken. Daarnaast zijn de dialogen en gebruikte woorden naar het Koreaans vertaald en is er een woordenlijst toegevoegd om het leren verder te vergemakkelijken en het leerproces soepel te laten verlopen.
Van A1 tot B2 worden de grammaticale elementen van het Nederlands systematisch geïntroduceerd en in het Koreaans uitgelegd met Nederlandse voorbeeldzinnen.
Bovendien zijn er oefeningen voor spreken, luisteren, lezen en schrijven opgenomen om de geleerde stof te herhalen.
Elk hoofdstuk bevat korte teksten over de cultuur van het Nederlandse taalgebied om zo het culturele inzicht te bevorderen.
Tot slot zijn er woordenlijsten toegevoegd die relevant zijn voor de thema’s van de hoofdstukken, zodat studenten hun woordenschat kunnen uitbreiden en beter kunnen communiceren.
Verder hebben de studenten toegang tot mp3-bestanden om de Nederlandse dialogen te beluisteren en na te spreken.
Laat een reactie achter