Iedere maand plaatsen we de korte samenvattingen van nieuw verschenen artikelen in het Handboek Didactiek van Levende Talen Nederlands. Deze maand:
Tekstanalysemethoden in het licht van de nieuwe eindtermen, Joyce Karremans en Renske van Enschot
In het nieuwe conceptexamenprogramma Nederlands is er veel aandacht voor het analyseren van en het reflecteren op teksten en tekstdoelen. Het is belangrijk dat leerlingen kritisch leren kijken naar verschillende soorten teksten, maar hoe zorg je ervoor dat je als docent bent voorbereid op het begeleiden van je leerlingen bij het bereiken van deze doelen? Het handboek Tekstanalyse. Methoden en toepassingen kan hierbij helpen. In het handboek komen zes verschillende kwalitatieve methoden aan bod om zakelijke teksten te analyseren. Ze geven antwoord op vragen zoals: Sluit deze tekst wel aan bij de gestelde doelen? Hoe samenhangend is de tekst? Welke overtuigingsmiddelen worden ingezet? Hoe worden verhalende middelen ingezet in zakelijke teksten? Wat zijn de kenmerken van verschillende zakelijke genres?
Kunsttalen, Marc van Oostendorp
Al honderden jaren bedenken mensen talen – de afgelopen decennia vooral voor fictieve werelden, van Tolkien tot de talen van Game of Thrones. Die talen spelen tot nu toe geen grote rol in de taalwetenschap of in de didactiek van de taalkunde. Dat is misschien onterecht, want juist zulke talen zijn interessant én leuk om over na te denken.
Laat een reactie achter