Een docent Nederlands in de Schilderswijk in Den Haag laat leerlingen debatteren over de stelling dat landen als de eilandstaat Tuvalu zelf maar een oplossing moeten zoeken voor de problemen die ontstaan door zeespiegelstijging. Een Nijmeegse docent Nederlands doet in de tweede klas een project over duurzaamheid naar aanleiding van de roman Dwarsloper van Mijke Pelgrim. En als een leerling beweert dat negenjarigen transgenderoperaties kunnen ondergaan, laat ze de klas in bronnen opzoeken of die informatie klopt. Een docent Nederlands en filosofie in Amsterdam ontwerpt lessen bij verhalen over het thema dierethiek en milieufilosofie. En een Alkmaarse docent Nederlands zoekt naar manieren om met leerlingen in gesprek te gaan over gevoelens van onzekerheid, angst, rouw, onverschilligheid en hoop over klimaatverandering.
Het zijn enkele voorbeelden van docenten Nederlands die het thema duurzaamheid integreren in hun lessen Nederlands. Vanuit de lerarenopleiding Nederlands van de Hogeschool van Amsterdam onderzoeken we die praktijk van duurzaamheidseducatie in het schoolvak Nederlands op dit moment.
Is duurzaamheid ook in jouw les Nederlands een onderwerp? Dan zijn wij heel benieuwd naar je aanpak en je ideeën. Zou je onze vragenlijst willen invullen? Daarmee help je ons een eerste beeld te schetsen van duurzaamheid in de les Nederlands. Mogelijk zijn jouw ervaringen weer een inspiratiebron voor collega’s die ook op zoek zijn naar manieren om duurzaamheid in hun les Nederlands een plek te geven.
De vragenlijst vind je hier.
Meer informatie over het onderzoek lees je op de onderzoekspagina van dit project.
Jan Willem van der Weij
Lerarenopleider en onderzoeker Nederlands
Faculteit Onderwijs en Opvoeding
Hogeschool van Amsterdam
j.w.van.der.weij@hva.nl
Laat een reactie achter