Meertaligheid is een realiteit in onze maatschappij en daarmee in het onderwijs. Naast het Standaardnederlands worden er veel dialecten, regionale, sociale en etnische variëteiten gesproken. Bovendien groeit zo’n 30-50% van de leerlingen op met een andere taal, al dan niet naast het Nederlands. Ook leren alle leerlingen op school nieuwe talen (bijv. Engels, Spaans) en registers (bijv. formeel taalgebruik en vakspecifieke formuleringen). In het onderzoeksproject ‘Kansrijk talenonderwijs in meertalige vmbo-klassen’ buigen wij ons over de vraag hoe we in de Nederlandse en Engelse les recht kunnen doen aan deze meertalige realiteit. We focussen ons daarbij op de brugklas.
In het afgelopen jaar is er door vmbo- en hbo-docenten een toolbox ontworpen waarin lesactiviteiten zijn opgenomen die beogen de taalontwikkeling, het meertalig bewustzijn en het cultuurbewustzijn van alle vmbo-brugklasleerlingen te vergroten, vanuit een bewuste focus op meertaligheid. Maar welke kennis, vaardigheden en ondersteuning hebben docenten nodig om meertalige activiteiten te gebruiken in de klas? Door het invullen van de vragenlijst help je ons om inzicht te krijgen in jouw ervaringen, inzichten en eventuele professionaliseringsbehoeften rond het gebruik van meertalige activiteiten in de vmbo-brugklas. Deze informatie is voor ons van grote waarde.
Het invullen van de vragenlijst zal ongeveer 10-15 minuten van je tijd in beslag nemen. Je wordt gevraagd naar jouw mening over meertaligheid in de klas. Er zijn dus geen goede of foute antwoorden. We vragen nergens naar informatie die jouw identiteit of die van jouw school zou kunnen prijsgeven, zoals naam, geboortedatum of geslacht. Wel vragen we naar je eigen taalachtergrond, omdat deze relevant is voor het interpreteren van de verzamelde informatie. De talen die je noemt, worden onder een code opgeslagen. Zo blijf je volledig anoniem. Jouw antwoorden worden uiteraard vertrouwelijk verwerkt en bewaard en uitsluitend voor onderzoeksdoeleinden gebruikt.
Laat een reactie achter