
In het Handboek Didactiek Nederlands verscheen een korte serie artikelen van Gert Rijlaarsdaam en Robert Chamalaun, ‘Leren lezen en schrijven in samenhang’
Deze serie gaat over de relatie tussen leren lezen en leren schrijven. Over overeenkomsten en verschillen. Over hoe zinvol het is om lezen en schrijven samen te onderwijzen. We baseren ons op de theorie van ‘the simple view of reading’, en de pendant daarvan voor schrijven. Die ‘simple view’ erkent dat lezen en schrijven complexe processen vormen; de eenvoud van hun gezichtspunt is de vaststelling dat lezen en schrijven in principe op slechts twee onafhankelijke componenten berusten: inhoudsverwerking en taalverwerking. We schetsen ook instructievormen om lees- en schrijflessen op elkaar af te stemmen.
De serie bestaat uit zeven delen:
Deel 1: Schrijf-en leesonderwijs versterkt elkaar [link]
Deel 2: Lezen en schrijven verandert wat we weten. [link]
Deel 3: De begripscomponent [link]
Deel 4: De taalverwerkingscomponent [link]
Deel 5: Ontwerpprincipes voor Instructie in lezen en schrijven [link]
Deel 6: Instructie in taalverwerkingsprocessen bij schrijven en lezen [link]
Deel 7: Instructie in begripsvorming bij schrijven en lezen [link]
Deze foto, met deze juf en deze kinderen, is op deze site al wel erg vaak gebruikt. Tijd voor weer eens wat anders?
Hij wordt steeds gebruikt voor bijdragen uit het Handboek (en niet voor iets anders). Het is daarmee een soort logo van de aankondigingen van artikelen daar.