• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

In memoriam Ineke van de Craats – Oosterwold (1944-2025)

23 september 2025 door Roeland van Hout en Jeanne Kurvers Reageer

Op 1 september 2025 overleed taalkundige,  NT2-deskundige, alfabetiseringsspecialist en medeontwikkelaar van Diglin+ Ineke van de Craats.

Tot in 2025 is Ineke actief gebleven. Ze bleef zeer betrokken in het wel en wee van laag opgeleide leerders van het Nederlands als tweede taal. Ze bleef zoals ze was: voortvarend, vriendelijk, toegankelijk, maar ook inspirerend, constructief en met een scherp oog voor de praktische en maatschappelijke belangen van taalleerders van het Nederlands.

Haar verdiensten van taaltheoretische aard op het terrein van tweede-taalverwervingsonderzoek zijn van international wetenschappelijk belang. Ze rondde op latere leeftijd een academische studie af, Taal en Minderheden, in Tilburg. In haar scriptie combineerde ze een generatief syntactische insteek met een corpusanalyse van beginnende spontane leerders van het Nederlands. Het ging om volwassen Marokkaanse en Turkse  leerders uit het corpus verzameld in het project European Science Foundation Second Language Acquisition by Adult Immigrants.

Complete aflevering

Ze rondde cum laude haar studie af in 1994 en ze won met haar scriptie meteen ook de Anéla scriptieprijs. Vervolgens zette ze haar taalwetenschappelijke interesse door en ging aan de slag met haar proefschrift. Ze promoveerde cum laude in 2000 in Tilburg op het proefschrift Conservation in acquisition of possessive constructions. Na het overlijden van Ineke berichtte Norbert Corver, de ene begeleider, nog aan Roeland van Hout, de andere begeleider, dat hij zich de begeleidingsbijeenkomsten nog levendig herinnert door het aanstekelijk mengsel van uitwaaierende humoristische observaties en discussies in combinatie met het uitspitten van abstracte taalkundige constructies en interpretaties. Wetenschappelijk onderzoek kan een feest zijn.  

Inekes analyses van leerdersuitingen behoren tot de top van het internationale tweedetaalverwervingsonderzoek, door de crosslinguїstische diepgang in combinatie met moderne taaltheoretische inzichten. Ze won dan ook de AVT/Anéla dissertatieprijs. Ze was gedreven, exact en had een buitengewoon talent voor het toepassen van complexe syntactische analyses van concurrerende talen bij taalverwerving. Haar analyses van bezitsconstructies en zogeheten lege hulpwerkwoorden zijn onovertroffen. Vemeldenswaard is in elk geval dat haar artikel “Conservation of grammatical knowledge: on the acquisition of possessive noun phrases by Turkish and Moroccan learners of Dutch” uit 2000 met 93 pagina’s een complete aflevering van het internationale tijdschrift Linguistics omvatte (https://doi.org/10.1515/ling.38.2.221). Ze vervolgde haar academisch loopbaan als universitair docent in Nijmegen bij de afdeling Taalwetenschap. Zij wist vele studenten te inspireren in haar onderwijs, begeleidde succesvol vele scripties en daar bovenop nog drie proefschriften.

Betrokken deelnemer

In april 1997 organiseerde het tijdschrift Levende Talen (Ineke zat toen in de redactie) een studiedag over Alfabetisering Nederlands als tweede taal. De behoefte aan informatie daarover was kennelijk heel groot, want in juni werd de studiedag vanwege grote belangstelling herhaald. Er zouden nog veel zeer goed bezochte studiedagen volgen. Het idee om een nieuwsbrief voor Alfa NT2-docenten te maken, werd meteen enthousiast samen met Jeanne Kurvers opgepakt. Zo begon het vier keer per jaar verschijnende Alfa-Nieuws voor en door alfabetiseringsdocenten. Vanaf het begin zorgde de redactie voor aandacht voor onderzoek en onderwijs. Alfa-nieuws werkte vanaf het begin met vaste rubrieken, zoals ‘Onder de loep’ (verslag van onderzoek), ‘Een taal centraal’ (informatie over de moedertalen van alfacursisten), ‘Werk in uitvoering’ (praktijkervaringen), ‘Signalementen’ (over nieuwe uitgaven of ontwikkelingen in het vak) en de rubriek ‘Verhaal in de klas’ (verhalen uit diverse culturen als leesstof voor beginnende lezers). In de rubriek ‘Gevonden voorwerpen’, stonden interessante observaties uit de alfaklas of producten van alfacursisten centraal.

Ineke nam de eerste vijf jaar het leeuwendeel van het praktische werk op zich: ze verzorgde de abonnementenadministratie, de verzending van de nummers en liet niet na mensen aan te sporen een bijdrage te leveren of het (bescheiden) abonnementsgeld te betalen. Aan het einde van de vijfde jaargang werd Alfa-Nieuws ondergebracht bij uitgeverij Coutinho. Na 15 jaargangen kwam er een einde aan Alfa-Nieuws; informatie over Alfa NT2 zou voortaan in het tijdschrift LES verschijnen. Ineke was al die jaren een betrokken deelnemer aan drukbezochte Alfastudiedagen en NT2-conferenties.

Founding mothers

Ineke en Jeanne Kurvers hadden al vaker gesignaleerd dat alfa NT2-cursisten de grote afwezigen waren in het internationale onderzoek naar en theorievorming over tweedetaalverwerving. Alfa-NT2 cursisten moesten immers een nieuwe taal leren en tegelijkertijd voor het eerst leren lezen en schrijven in die nieuwe taal. Bovendien bleek het onderzoek nogal gefragmenteerd: de toegepaste taalkunde hield zich uitsluitend bezig met mondelinge tweedetaalverwerving, terwijl onderzoek naar beginnend lezen vooral het terrein was van psychologen. Daar moest verandering in komen: er moest internationaal en interdisciplinair samengewerkt gaan worden. In samenwerking met Roeland van Hout (Nijmegen) en Martha Young-Scholten (Newcastle) organiseerden Ineke en Jeanne Kurvers in 2005 in Tilburg het eerste LESLLA-symposium. Het eerste onderzoek naar alfabetisering in een tweede taal werd besproken en Willemijn Stockmann presenteerde het raamwerk Alfabetisering NT2.

Wat in Tilburg nog een klein clubje mensen was uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, groeide in de jaren daarna uit tot een groot internationaal netwerk van onderzoekers en experts in alfabetiseringsonderwijs dat tot doel had onderzoek en onderwijs bij elkaar te brengen, grenzen over te steken en de muren tussen disciplines te slechten (www.leslla.org). Dit mede dank zij Ineke als een van de founding mothers van LESLLA. Het duurde niet lang, of het begrip LESLLA-leerder was gemunt. Ineke was ook actief betrokken bij de organisatie van het vierde LESLLA-symposium (Antwerpen, 2008), het zesde (Keulen, 2010) en het tiende jubileumcongres in Nijmegen in 2014. Ook het arbeidsintensieve administratieve werk rond het bezorgen van de Proceedings (zoals de zorg voor het tijdschema, voor de reviews en de opmaak) werd voor een groot deel door Ineke gedaan.

Op de Radboud Universiteit van Nijmegen werkte Ineke mee aan het Europese Diglin-project: de ontwikkeling van een digitale alfabetiseringsmethode (digitale literacy instructor) met behulp van taalherkennings-software. De laatste tien jaar is Ineke, samen met Jan Deutekom,  vooral heel intensief bezig geweest met de verdere ontwikkeling van dit digitale alfabetiseringsprogramma voor de Nederlandse markt. Dat werd Diglin +, dat wordt uitgegeven door Boom. Daar stopte Ineke al haar ziel en zaligheid in, en er ging geen conferentie voorbij, of Ineke kwam (vaak samen met Jan Deutekom) iets vertellen over de vorderingen van Diglin+.  Tot kort voor haar dood was Ineke nog bezig met Diglin+.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: In Memoriam

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d