Welke teksten staan centraal in het Nederlandse literatuuronderwijs? Onderzoekers van de Radboud Universiteit hebben deze vraag voor het eerst vakoverstijgend onderzocht. Welke teksten stellen docenten Duits, Engels, Frans, Nederlands en Spaans aan de orde in hun literatuurlessen? Welke schrijvers zouden zij opnemen in een landelijke examensyllabus als ze die moesten samenstellen? En wat raden zij de gemiddelde leerling in 5 vwo aan als die om leestips vraagt?
Op vrijdag 21 november presenteert het onderzoeksteam tijdens een gratis evenement het rapport Tekstselectie in het Nederlandse literatuuronderwijs, uitgegeven door Stichting Lezen. Daarin wordt duidelijk welke overeenkomsten en verschillen er zijn tussen het literatuuronderwijs in de verschillende schooltalen, zowel wat betreft canongerichtheid als wat betreft de diversiteit van het aanbod, de gekozen toetsvormen en de inspiratiebronnen die docenten gebruiken voor hun tekstselecties.
Wanneer: Vrijdag 21 november 2025, 15:00-16:45
Waar: Theaterzaal “C”, Radboud Universiteit Nijmegen
Programma
15:00-15:15 Inloop
15:15-15:20 Openingswoord door dr. Jeroen Dera
15:20-15:50 Presentatie over de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek door het projectteam (dr. Yvonne Delhey, dr. Jeroen Dera, dr. Lindsay Janssen, dr. Sabine Jentges, dr. Maaike Koffeman, dr. Marloes Mekenkamp)
15:50-16:30 Panelgesprek o.l.v. dr. Maaike Koffeman met vijf taaldocenten uit het Nederlandse middelbaar onderwijs: Sarah Badwy, Rebeca Chávez Rodríguez, Wouter Marinissen, Valérie Meessen & Jacinta Timmers.
16:30-16:45 Afsluiting met feestelijke overhandiging van het onderzoeksrapport
Aanmelden kan via deze link
Laat een reactie achter