Over taal, verhalen en burgerschap in de klas

Hoe leer je jongeren om weerbare, kritische burgers te worden in een tijd van algoritmes, polarisatie en nepnieuws? En wat kan taalonderwijs daaraan bijdragen? De auteurs van Lezen voor waarden. Taal en burgerschap in de klas (red. Yra van Dijk en Marie-José Klaver) nodigen u uit voor een prikkelende avond over burgerschapsonderwijs vandaag.
De auteurs van het boek gaan in gesprek over hoe taal en literatuur leerlingen niet alleen leren communiceren, maar ook leren samenleven. Want taal is burgerschap: ze geeft woorden aan vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit – de kern van onze democratie.
Tijdens deze debatavond verkennen leraren en wetenschappers hoe verhalen leerlingen helpen zich te verplaatsen in anderen, nepnieuws te doorzien en hun eigen stem te vinden. Lezen en schrijven vormen oefenplaatsen voor kritisch denken; het vermogen om argumenten te wegen, manipulatie te herkennen en met open blik in gesprek te gaan met wie anders denkt. Hoe kun je als docent ruimte maken voor dialoog en verschil? Hoe ga je om met frictie in de klas, of met politieke spanningen? Lezen voor waarden laat zien dat literatuur, poëzie, speeches én rap niet alleen taalvaardigheid versterken, maar ook morele verbeelding stimuleren – en dat elke leerling, zoals de auteurs schrijven, ‘een nieuw begin’ is.
Praktische informatie
Wanneer: Woensdag 3 december 2025, 20.00 (inloop vanaf 19.30)
Waar: SPUI25, Amsterdam
Meer informatie is verkrijgbaar via SPUI25
Laat een reactie achter