Iedereen zal het ermee eens zijn dat beoordelingen in het onderwijs zo objectief mogelijk moeten zijn. Maar sommige beoordelingen hebben nu eenmaal een sterke subjectieve component – van een mondelinge presentatie tot een open vraag op het eindexamen. We weten dat beoordelaars in zulke gevallen onderhevig zijn aan allerlei cognitieve biases die kunnen bepalen hoe hoog of laag de beoordeling precies uitvalt. Maakt het voor de kwaliteit van de beoordeling uit wanneer een leerling precies aan de beurt is? Dat probeert Jan Engelen (Tilburg University) in zijn onderzoek vast te stellen.
Door aan dit experiment deel te nemen help je direct met het beantwoorden van deze vraag – en ontvang je een vergoeding van 25 euro! De taak is gemodelleerd op het nakijken van één eindexamenvraag Nederlands (vwo 2024) voor één klas. Het experiment duurt ongeveer 20 minuten. Voorwaarde voor deelname is dat je als docent Nederlands in het vo (vwo, havo, of vmbo) werkzaam bent en ten minste één keer een eindexamen Nederlands beoordeeld hebt. Neem bij vragen gerust contact op met J.A.A.Engelen@tilburguniversity.edu.

Laat een reactie achter