
Als auteurs op LinkedIn aandacht vragen voor hun bijdragen aan Neerlandistiek, trekt dat steeds vaker meer bezoekers naar onze site. De redactie gaat daarom de komende tijd zelf ook berichten plaatsen op het netwerk. De komende tijd plaatsen we iedere ochtend een overzicht van alle berichten die er de dag tevoren op Neerlandistiek zijn verschenen – hetzelfde overzicht dat mensen via e-mail kunnen krijgen als Dagpost. Je kunt je hier abonneren. Datzelfde overzicht plaatsen we voortaan ook op de Facebook-pagina van Neerlandistiek.
Overigens zijn we nog steeds op zoek naar een vrijwilliger die ons wil helpen met sociale media. Je kunt je melden bij redactie@neerlandistiek.nl als je interesse hebt.
Bij deze gratis (?) reclame voor LinkedIn zou je minstens moeten vermelden dat het eigendom is van Microsoft, al decennia een van de ernstigste privacyschenders ter wereld.
Neerlandistiek heeft nog nooit betaalde reclame gemaakt voor wat dan ook. Dat betekent overigens dat alle informatie die u hier gratis krijgt u echt belangeloos wordt aangeboden. En zo willen we dat houden.
Over deze stap is ook wel degelijk nagedacht. Maar het is op geen enkele manier nodig om naar LinkedIn te gaan om deze informatie te krijgen – men kan zich ook abonneren op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief, die wordt verstuurd door het Instituut voor de Nederlandse Taal (INT). Het is dus alleen een dienst voor mensen die toch al op LinkedIn zitten. Er worden, lijkt mij, geen extra privacy-gevoelige data gestolen door wat wij nu doen.
Overigens geldt – tot mijn verdriet – dat de Nederlandse academische wereld, ook mijn universiteit (en het INT) zich de afgelopen jaren helaas toch al hebben overgeleverd aan Microsoft, die bijvoorbeeld de mailservers heeft. Mij lijkt dat een groter probleem en we zullen hier ook niet nalaten daar hier tegen te protesteren, als het aan de orde komt.
Met andere woorden: het is een klein handreiking aan het grootkapitaal, hopelijk om iets beters te kunnen maken.
Het vraagteken achter ‘gratis’ is geniepig of minstens erg flauw. Sorry!
Verder ben ik het vooral met je eens. Boks maar eens op tegen een machtig monster als Microsoft. Organisaties die opkomen voor privacy, opensource en decentralisatie vormen nog te weinig tegenmacht.
Maar juist daarom moeten we het politieke bewustzijn vergroten en minstens erop wijzen dat sympathiek ogende clubs als LinkedIn in handen zijn van big-tech. Velen weten dat niet eens!
En dat YouTube van Google is. En dat Paypal van schurken is (Musk, Thiel). En dat Spotify van nog grotere schurken is. Enzovoort.
Al helemaal te onbekend zijn de banden van big-tech en tientallen bedrijven, pensioenfondsen en universiteiten met het volkerenmoordregime van Israël. Dat is geen klein lijstje en er zitten deprimerend veel bekende namen tussen: https://stopdebezetting.org/zwartelijst/
Bijna niemand kan zich helemaal onttrekken aan de macht van big-tech, maar wel kan men telkens rondbazuinen hoe de zaken in elkaar steken. (Of kort vermelden dat Microsoft meekijkt. 🙂
Nu ik je toch spreek: ik vermoed dat de functie “mail me bij een reactie” niet werkt!