
Iedere maand plaatsen we de korte samenvattingen van nieuw verschenen artikelen in het Handboek Didactiek van Levende Talen Nederlands. Deze maand:
Non-binaire voornaamwoorden in het Nederlands. Hielke Vriesendorp
Hoe verwijzen we in het Nederlands naar non-binaire personen? Onderzoek laat zien welke voornaamwoorden gangbaar zijn, hoe ze worden verwerkt en gewaardeerd, en waarom veel taalgebruikers wisselen tussen die en hen. Maar wat bepaalt deze keuzes?
Schrijvend leren in het voortgezet onderwijs (deel 1, deel 2, deel 3). Aartje van Dijk
Schrijvend leren is een manier van leren waarbij leerlingen schrijven over een onderwerp uit lesstof behorend bij een vak, om kennis van en inzichten in nieuwe onderwerpen op te doen (Klein, 1999). Docenten die schrijvend leren toepassen geven hun leerlingen schrijftaken over nieuwe lesonderwerpen.
Wat is literair lezen? Else D’hoker
Het voornaamste doel van literatuuronderwijs is vaardige lezers vormen: jongeren die een literair werk betrokken en kritisch kunnen lezen, en waarde vinden in wat ze lezen. Maar wat is dat precies, literair lezen? Welke vaardigheden spelen een rol? Waarin verschilt literair lezen van andere vormen van lezen?
Wat is een synthesetekst? (deel 1, deel 2, deel 3). Gert Rijlaarsdam, Mar Mateos en Liselore van Ockelenburg
Deze bijdrage gaat over de term synthesetekst, een term die opgang maakt. We verkennen de veelheid aan begrippen die die term lijkt te dekken.
Laat een reactie achter