Op donderdag 2 december organiseren de Bijzondere Collecties en de leerstoelgroep Boekwetenschap en Handschriftenkunde & Master Redacteur/Editor van de UvA de Boekensalon Uitgeven 2.0. Een panel van deskundigen zal discussiëren over het gebruik van sociale media in de uitgeverij. Hoe gebruiken uitgevers en schrijvers netwerkmedia als Facebook, Twitter en Linkedin om kopers en pers te bereiken?
Het panel bestaat uit Mark Pieters (uitgever bij Athenaeum–Polak & Van Gennep en bij Querido; moderator), Daan Stoffelsen (web-boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel), Maarten van Vulpen (consultant bij Liones, internetbureau voor uitgevers), Jan van Mersbergen (schrijver) en Dominique Riaskoff (uitgever bij Leopold, jeugdboekenschrijver en deskundige op het gebied van privacyproblematiek rondom sociale media).
Aan de hand van een aantal stellingen buigen zij zich over vragen als:
· Lopen Nederlandse uitgevers, en dan vooral de literaire uitgevers, achter bij het gebruik van sociale media ten opzichte van hun buitenlandse collega’s?
· Zijn sociale media alleen bedoeld en geschikt voor sociale doeleinden en dus niet als marketing-instrument?
· Mag een uitgeverij sociale media gebruiken om zich te profileren als lezers niet doorhebben dat er een bedrijf achter zit?
· Misbruiken uitgevers met het gebruik van sociale media het verlangen van lezers om schrijvers persoonlijk te leren kennen?
· Zijn sociale media teveel gericht op een-op-een contact om het literaire debat te kunnen stimuleren?
Datum en tijd: donderdag 2 december 2010, 17.00–19.00 uur (inloop 16.30)
Locatie: Museumcafé Bijzondere Collecties
Adres: Oude Turfmarkt 129 (Rokin), Amsterdam
Aanmelding wordt op prijs gesteld: receptie-otm@uva.nl of 020–5257300.
http://www.bijzonderecollecties.uva.nl
Laat een reactie achter