Mooie plaatjes! Gebruik van prenten bij het lager onderwijs in de 19e eeuw.
Op 19 april 2011 wordt door de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam een onderwijshistorisch symposium georganiseerd over het gebruik van prenten bij het lager onderwijs in de 19e eeuw. Het symposium vindt plaats in de Doelenzaal van de Universiteitsbibliotheek van de UvA, Singel 425, Amsterdam, van 14.00–17.00 uur.
Hoe werden plaatjes platen, hoe werden ze gebruikt en welke bijdrage leverden ze aan de onderwijsvernieuwing?
Al lange tijd krijgen kinderen op school mooie plaatjes als beloning voor een geleverde prestatie. Het begint al in de zeventiende eeuw met centsprenten. Pas in de negentiende eeuw worden plaatjes ook gebruikt als leermiddel. De weg hiervoor komt vrij door het inzicht dat de heersende instampmethode verbalisme in de hand werkt: het geleerde blijft vaag en abstract; kleefwereld wint het van leefwereld. Onderwijs moet aanschouwelijk zijn, zodat het kind de gelegenheid krijgt om waar te nemen met zoveel mogelijk zintuigen: het oog, het oor, de neus, de smaak en de tastzin. Het is niet altijd mogelijk de te onderwijzen zaak levensecht in school te brengen of omgekeerd de school naar de zaak. In dat geval is een afbeelding een heel goed vervangingsmiddel.
Sprekers:
prof. dr. J.G.L. Thijssen, emeritus hoogleraar Onderwijskunde
drs. R. Jansma, historisch pedagoog, Bijzondere Collecties UvA
A. van Tiggelen, student Kunstgeschiedenis en Boekwetenschap
dr. J. Dane, historicus, Nationaal Onderwijsmuseum
Zie voor meer informatie, het volledige programma en aanmelding: http://www.bijzonderecollecties.uva.nl. Toegang is gratis.
Voorzitter van het symposium is dr. B. Kruithof, historisch pedagoog.
Ter afwisseling van de lezingen declameert Max van Egmond kindergedichten.
Laat een reactie achter