• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Column 87: ‘de moraal van die tijd’

10 mei 2012 door Willem Kuiper Reageer

Toen ik vanochtend – 9 mei 2012 – de voorpagina van de Volkskrant omsloeg, zag ik een plaatje dat ik kende en een kop die mij aansprak. De kop luidde: ‘Digitale bibliotheek wordt nieuw leven ingeblazen’. Het plaatje was een miniatuur uit het zogeheten Evangelarium van Egmond (KB Den Haag, 76 F 1). Een link naar een hoge resolutie foto van fol. 214 verso en 215 recto vindt u in de gelijknamige Wikipedia-pagina. De digitale bibliotheek in kwestie was niet ‘onze’ DBNL, maar Europeana, een digitale bibliotheek waar ik nooit gebruik van maak. Misschien ligt dat aan mij: ik vind niet wat ik zoek. Misschien is men nog onvoldoende uitgeblazen.
   Vandaag, las ik in de Volkskrant, presenteerden de Europese ministers hun favoriete keuze. En zo kon het gebeuren dat staatssecretaris Halbe Zijlstra tijdens een werkbezoek aan de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag koos voor het negende-eeuwse Evangelarium van Egmond dat daar in de kast staat.  Dit boek, dat omstreeks 900 in Reims geschreven en geschilderd werd, werd door graaf Dirk II van Egmond (ca. 932-988) aangekocht en geschonken aan de Benedictijner abdij van Egmond, het ‘huisklooster’ van de graven van Holland, dat hij omstreeks 950 een stenen kapel / kerk cadeau had gedaan. Daarmee nam Dirk de allure aan van een vorst.
   De graven van Holland dankten hun waardigheid aan het wantrouwen van de koningen van Frankrijk: Charles II, toegenaamd ‘de Kale’ en Charles III, toegenaamd ‘de Simpele’. Die werden geteisterd door de Noormannen en verdachten de Friezen ervan deze onverlaten vrije doortocht te verlenen. Als ik Beka mag geloven, was dit wantrouwen onterecht, maar de koningen van Frankrijk namen het zekere voor het onzekere en installeerden een strandwacht die moest waarschuwen als er Vikingen in aantocht waren.
   Om het geschenk een persoonlijk tintje te geven liet Dirk een tweetal miniaturen aan het handschrift toevoegen: een afbeelding van een man en een vrouw die ‘quatre mains’ het evangelieboek op het altaar deponeren, en een afbeelding van een knielende man en een liggende vrouw in smeekhouding voor een man die de patroonheilige van het Egmondse klooster, de heilige Adalbertus, moet voorstellen, die op zijn beurt een beroep doet op Jezus c.q. God. Op de eerste miniatuur staat bijgeschreven:

Hoc textum dedit almo patri teodricus habendum
Nec ne sibi coniuncta simul hildgardis amore
Altberto quorum memor ut sit iure per evum

Vrij vertaald betekent dit:

Dit evangelie heeft Dirk met zijn geliefde echtgenote Hildegard geschonken aan de goedertieren vader Adalbert, opdat hij hen met recht tot in de eeuwigheid zal gedenken.

Op de tweede staat:

Summe deus rogito miserans conserva benigne
Hos tibi quo iugiter famulari digne laborent

In Nederlands van nu:

Hoogste God, ontferm u, smeek ik, over dezen en bescherm hen goedgunstig, opdat zij zich tezamen beijveren U waardig te dienen.

Tekst en vertaling werden mij aangereikt door Huygens ING collega J.W.J. (Jan) Burgers, tevens hoogleraar UvA.
Halbe Zijlstra – wat jammer achteraf dat ik er niet bij geweest ben – heeft zijn keuze toegelicht in een praatje dat ongetwijfeld zwaar verminkt de Volkskrant gehaald heeft:

Volgens Zijlstra bevat het boek daarmee de oudste afbeelding van ‘Hollandse’ personen. Maar aan Dirks zijde zien wij zijn vrouw: Hildegard van Vlaanderen. Voor iedereen die geïnteresseerd is in ‘de moraal van deze tijd’ vertelt de staatssecretaris dat Hildegard trouwde toen zij 12 jaar oud was. Haar eerste zoon volgde een jaar later. Zijlstra: of zij niettemin een goed liefdesleven heeft gehad, vertelt het Evangelarium niet. Daarvoor moeten wij andere historische bronnen raadplegen.

 Ik zal niet moeilijk doen over de veronderstelling dat wij hier te maken hebben met een afbeelding van ‘Hollandse’ personen. Die miniaturen zijn niet in Holland gemaakt, vrijwel zeker in Vlaanderen, en noch Dirk noch Hildegard hebben geposeerd. Het gelijkend portret bestond niet in die tijd. Dat komt pas eeuwen later, ten tijde van onze Abele Spelen.
   Ook zal ik niet moeilijk doen over het gegeven dat Hildegard hier als allochtoon te kijk wordt gezet. Wat is ‘Hollands’? Dirk heet in het Latijn: Thidericus Fresonie, oftewel Diederik de Vries.
   Waar ik wél moeilijk over doe is de zinsnede ‘de moraal van deze tijd’, want daar proef ik iets neerbuigends in: nog maar 12 jaar …

Net als de latere graaf Florens V werd Hildegard bij haar geboorte door haar vader, de graaf van het machtige graafschap Vlaanderen, aan een zoon van de kersverse graaf van Holland als echtgenote beloofd. Zo ging dat in die dagen. Vlaanderen wenste invloed uit te oefenen op Holland en Zeeland, en dat deed je in die jaren door middel van een huwelijk. Had niets met liefde te maken en alles met macht. Zo schonk je ook een zoon of dochter aan het klooster. Niet omdat het kind een roeping had, maar een lijntje met God kon geen kwaad in een maatschappij, waarin je als landsheer voortdurend vuile handen moest maken. En vandaar ook de innige betrekkingen met een klooster: daar liet je je begraven en daar werd dagelijks voor je ziel gebeden.
   Als een kind als Hildegard de onnozele jaren overleefde, werd zij ‘verloofd’ met de zoon van de potentaat die de vader had uitgezocht. Had niets met vrije wil of partnerkeuze te maken. En als de aanstaande bruid vruchtbaar geworden was, werd het huwelijk voltrokken.
   Nog in de twaalfde eeuw, als de roman-productie goed op gang komt en auteurs ons vertellen hoe oud bruid en bruidegom zijn, is het regel dat een aristocratisch meisje op twaalfjarige leeftijd huwt. De jongeman is doorgaans drie jaar ouder: 15, het jaar waarop een jongen toetreedt tot de mannenwereld. Florens V was 14 toen hij huwde, maar u moet die getallen niet absoluut nemen. Het middeleeuwse jaar begon vaak met Pasen en het jaar nul bestond nog niet. Gebruikelijker was het om een kind in zijn eerste levensjaar één te tellen.
   In het Repertorium van Eigennamen in Middelnederlandse Literaire Teksten (REMLT) hebben wij van alle literaire helden en heldinnen de leeftijd vermeld waarop zij in het huwelijk traden. In een nooit publiek gemaakte database van mijn hand – ‘Jaartal’ geheten – gemaakt in DataPerfect, heb ik onder andere zoveel mogelijk leeftijden verzameld van jongelui die in het huwelijk treden. Dat zijn altijd jongelui met blauw bloed, en dus niet representatief. Maar het is interessant de historische werkelijkheid te vergelijken met de literaire. Tot mijn verrassing lopen zij gelijk op. Achteraf ook weer niet zo verbazingwekkend, immers zij zijn modellen van en voor elkaar: Ruwweg elke eeuw zie je bruid en bruidegom één jaar ouder worden.

Rest ons de vraag of Hildegard ondanks het feit dat zij op twaalfjarige leeftijd huwde en mogelijk al een jaar later beviel van een zoon die naar haar vader Arnulf geheten werd – wat de verhoudingen akelig trefzeker typeert – een “goed liefdesleven” gehad heeft.
   Natuurlijk niet, Halbe! Vrouwen als Hildegard hadden geen liefdesleven. Daarmee werd later in het zuiden van Frankrijk geëxperimenteerd toen daar de fin’ amors geïntroduceerd werd. Mannen als Dirk hadden wel een liefdesleven, maar niet met hun vrouw. Een man die zijn echtgenote bemint is zijn eigen echtbreker, zal Andreas Capellanus omstreeks 1200 beweren in zijn De arte honeste amandi: over de kunst om op eerbiedwaardige wijze lief te hebben. Maar dat liefdesleven van Dirk moet u zich ook niet ‘romantisch’ voorstellen.
   Ten tijde van Dirk en Hildegard was het huwelijk een rollenspel. De man straalde gezag en daadkracht uit, de vrouw gehoorzaamheid en vruchtbaarheid. Zij was in de allereerste plaats een baarmoeder om zonen voort te brengen. Want daar had je wat aan. Over haar privé-leven vertellen de uiterst schaarse historische bronnen ons niets. Maar dankzij literaire bronnen kunnen wij enigszins reconstrueren hoe men dácht dat het hoorde.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: columns Willem Kuiper, Evangelarium van Egmond, Halbe Zijlstra, huwelijk.

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d