Als we de kranten mogen geloven, dan gaat het heel slecht met de boekenbranche. Er wordt steeds minder gelezen, er worden steeds minder boeken verkocht. Uitgeverijen fuseren, boekhandels richten koffiecorners in om nog een beetje omzet te draaien. In dit geweld van de neerwaartse spiraal is er iemand die gewoon gelooft in het boek en die nu gewoon een uitgeverij opricht: Jürgen Snoeren. Een dappere held? Een visionair? Of iemand die op het verkeerde paard aan het wedden is?
Hoe heet je uitgeverij?
Link.
Link? Waarom Link?
Link is een begrip dat bij de uitgeverij past. In eerste instantie in de betekenis van “linken aan”, of een “link naar” – maar omdat we nieuwe en spannende dingen willen doen is de associatie met “gevaarlijk” ook aardig. Uiteindelijk willen we lezer en tekst met elkaar verbinden – vandaar Link.
Wat voor soort uitgeverij ben je begonnen?
Een algemene uitgeverij. Dit wil zeggen dat we alles gaan uitgeven behalve wetenschappelijke en educatieve uitgaven. In de praktijk zullen we ons vooral richten op wat gemeenlijk de commerciële fictie en non-fictie genoemd wordt, wat zoveel betekent dat het voor een breed publiek is. De Hoge Literatuur valt hier dus buiten, als je de formele grenzen volgt. Ik houd me echter niet zo bezig met dit soort genregrenzen – ik geef boeken uit die ik zelf goed vind. En wat ik goed vind zijn goede verhalen, die ergens over gaan en binnen welk genre zo’n verhaal dan valt is mij om het even. We beginnen ook een digitaal imprint, waardoor we veel meer vrijheid hebben om verhalen uit te geven die afwijken in vorm en lengte. Een goed verhaal moet geen grenzen kennen, zou je kunnen zeggen.
Geen Hogere Literatuur zeg je. Zou je een boek kunnen noemen dat Link niet uitgegeven zou hebben, een boek waarvan je echt zegt dat het iets is voor een uitgeverij van die Hogere Literatuur?
Hoge Literatuur is nu zo’n term die ik zelf nooit wil gebruiken – ik beoordeel een boek niet op genre, maar op inhoud. Ik zou wel literatuur willen uitgeven, maar geen literatuur die alleen maar met zichzelf bezig is – dat is op zichzelf niet negatief bedoeld. Om een voorbeeld te noemen, ik zou wel Updike doen, maar geen Saul Bellow. Wel A.F.Th of Roosenboom, maar geen Brakman. Ik lees het zelf allemaal graag (wie houdt er niet van Bellow!), maar voor mijn lezers zoek ik verhalen die je ergens brengen, die ergens over gaan.
Welk boek had je graag in je fonds gehad? Welk recent boek is eigenlijk een typisch ‘Link-boek’? En wat is er zo bijzonder aan dat boek dat je het graag in je fonds gehad had?
Schrijvers als Michael Chabon en Jonathan Lethem – schrijvers die de plot niet schuwen, die alleen maar bezig zijn met het verhaal dat ze willen vertellen en onbegrensd zijn in de middelen die ze daarvoor toepassen en die ook het gebruik van andere genres niet schuwen. Geen boek is hetzelfde, maar ze worden onderling verbonden door een bijna tastbare energie, het plezier in het schrijven dat van de pagina’s spat. Maar binnen de genres heb je SF schrijvers als Peter F. Hamilton, of een fantasyauteur als Patrick Rothfuss, of een horror schrijver als Stephen King, thrillerauteurs als Lee Child. Puur, onbeschaamd Verhaal.
Ga je ook Nederlandstalige literatuur / fictie uitgeven?
Zeker. Hoe meer goede Nederlandse auteurs, hoe beter, wat mij betreft.
Heb je al schrijvers gecontracteerd? Kun je daar iets over zeggen?
We zijn een week bezig – ik heb al een lijstje, maar nog geen auteurs. Misschien komt er via Neder-L wel iets leuks voor me!
Zit Nederland te wachten op nog een uitgeverij? Ik dacht dat uitgeverijen op de fles gingen?
Er gaan een hele hoop uitgeverijen op de fles. Maar je moet goed kijken naar het soort uitgeverijen dat het nu moeilijk heeft en in welke omstandigheden ze verkeren. De markt daalt nu voor het derde jaar en dat heeft veel uitgeverijen op de rand gebracht. Het boekenvak is namelijk geen tegenslag gewend, het is de afgelopen decennia alleen maar gegroeid, langzaam maar zeker. En nu zie je dat we als vak te lang op te grote voet geleefd hebben, dat er veel te weinig ondernemers zijn in het vak, dat veel uitgeverijen te groot zijn geworden en te onbuigzaam in hun beleid. Dan zie je dat je twee kanten uit kunt: zo groot worden dat je de crisis wel uit kunt zitten of klein genoeg om niet ten onder te gaan aan loodzware overhead kosten – get big, get niche, or get out, zeggen ze in Amerika. Maar het kenmerkende van de Nederlandse situatie is dat ook de grote concerns (WPG, VBK) het nu erg moeilijk hebben, omdat de uitgeverijen die bij deze concerns horen al die jaren zelfstandig mochten opereren zonder dat er gekeken werd naar schaalvoordeel en synergie. Saaie managementtermen, maar het blijft een feit dat een groot bedrijf dat niet profiteert van de schaalvoordelen net zo veel last heeft van de crisis als de middelgrote bedrijven en dat de kosten niet meer in verhouding staan met de inkomsten. Een kleine uitgeverij heeft een aantal voordelen: het is meer crisisbestendig, kan sneller en flexibeler handelen en daardoor sneller innoveren, kan meer tijd besteden aan de auteurs.
Gaat het niet slecht in de boekenbranche dan?
Zeker. Maar dat zal ook wel voorbij gaan. De digitalisering van de maatschappij dwingt uitgevers zich anders in te richten en zodra dat is gebeurd zal het weer bergopwaarts gaan. Mensen zullen echt wel blijven lezen, maar doen dat op andere manieren.
Heb je een bijzonder verdienmodel?
Niet echt bijzonder. We zijn zo ingericht dat we boeken kunnen uitgeven in alle kanalen en in elke gewenste vorm. Daarmee ben je zeker dat je het maximale uit elk boek haalt. We bieden auteurs ook alternatieve contractvormen, zoals het 50-50 model voor digitale uitgaven die in de VS en ook in Nederland al wel wordt uitgeprobeerd. We proberen de exploitatie zo goed mogelijk op de content af te stemmen – dat is uiteindelijk je taak als uitgever. Het is dan wel zo dat nog weinig uitgevers zo breed uitgeven en toch nog vooral op het gedrukte boek gericht zijn.
Als ik een boekhandel had, dan zou ik investeren in een print-on-demand-printer. Zodat ik alle boeken van Google Books, DBNL, Gutenberg-project en zo ter plaatse zou kunnen drukken. ‘Max Havelaar? Over een kwartier krijgt u van mij een warm exemplaar’, dat idee. Zou Link mee willen werken door persklare pdf’s te leveren?
In principe willen we alle kanalen gaan bedienen en Print on demand hoort daar ook bij.
Zijn er externe geldschieters of investeerders?
Ja. Link is opgezet binnen de muren van Van Duuren Media, een uitgever van technische en managementboeken die ons de mogelijkheid wilde bieden om Link op te zetten. De bedoeling is natuurlijk wel om binnen afzienbare tijd geheel zelfstandig te kunnen draaien. Een bijkomend voordeel (behalve de financiële kant) is dat ze veel technische expertise hebben die ons bij onze digitale exploitatie van veel nut zal zijn.
Wanneer kunnen we de eerste uitgave van Link verwachten?
De eerste printuitgaven waarschijnlijk rond de zomer. De eerste digital only titels waarschijnlijk al eind deze maand of begin februari.
Is er een website voor meer informatie?
Bijna. Het adres zal www.uitgeverijlink.nlworden.
Laat een reactie achter