Als de propagandamachine haar werk goed heeft gedaan, dan heeft u intussen al kennis mogen maken met Fons, een nieuw tijdschrift voor didactiek Nederlands. Afgelopen week werd het eerste nummer voorgesteld tijdens de 29ste HSN Conferentie Onderwijs Nederlands in Tilburg. Samen met Heleen Rijckaert, mijn collega-hoofdredacteur, reed ik donderdagavond met een auto vol Fonsen (Fonzen? ‘t Mag vast allebei) richting Nederland, om zaterdagmiddag met een lege auto – op ons na natuurlijk – terug te keren. Het was vooral symbolisch, die voorstelling op HSN 29: de kiem voor Fons werd immers precies een jaar eerder gelegd, tijdens HSN 28 in Brugge. Toen was ik dankzij Heleen op een vergadering verzeild geraakt over een nieuw tijdschrift voor didactiek Nederlands, in een gezelschap van zowel Nederlands als Vlaamse collega’s. Al snel bleek de bal in ons kamp te liggen, en samen met uitgeverij Die Keure gingen we aan de slag.
Het resultaat ligt er nu: Fons zal twee keer per jaar verschijnen, in november en maart, en dat zowel op papier als digitaal. Dankzij de steun van Die Keure verschijnt het blad bovendien volledig gratis. Nog drie dingen die je over Fons moet weten:
- Van leerkrachten voor leerkrachten. Met Fons mikken we resoluut op concrete lestips en nieuwe, creatieve werkvormen. Die hopen we zoveel mogelijk bij de leerkrachten zelf te vinden: zij hebben immers de kans om te experimenteren, dingen uit te proberen en te weten wat wel of niet werkt. We hopen dat Fons een exponent kan zijn van de deelcultuur die de afgelopen jaren is ontstaan, via Facebookgroepen en platformen als Trello en KlasCement.
- Een platform voor studenten (en al wie het onderwijs Nederlands een warm hart toedraagt). Daarnaast heeft Fons ook aandacht voor het bijzonder waardevolle materiaal van studenten in de lerarenopleiding. Voor hun microlessen, stagelessen en eindwerk maken zij vaak echte pareltjes, maar die blijven maar al te vaak onder de radar. Daar wil Fons iets aan doen! Het tijdschrift staat daarnaast ook open voor al wie een bijdrage wil leveren aan het onderwijs Nederlands.
- Grensoverschrijdend: basis én secundair, Vlaanderen én daarbuiten. Het is een doelbewuste keuze geweest: Fons is er zowel voor het basisonderwijs als voor het secundair onderwijs. Basis en secundair zijn geen gescheiden werelden, en het kan inspirerend zijn om eens “over het muurtje te kijken” en van elkaar bij te leren. Dat geldt ook voor de Vlaamse grenzen: Fons is nu opgestart als een Vlaams tijdschrift, uit logistieke en praktische overwegingen, maar we kijken met een zeer geïnteresseerde blik naar wat er met het schoolvak Nederlands in Nederland gebeurt. Als Nederlandse leerkrachten bezig zijn met innoverend onderwijs of nieuwe, inspirerende werkvormen uitproberen, dan zijn die ook meer dan welkom in Fons.
Tot zover het promopraatje: ik laat het tijdschrift graag voor zichzelf spreken. Het eerste nummer is hier integraal terug te vinden! Wie meer informatie wil, kan terecht op onze website: www.tijdschriftfons.be.
Laat een reactie achter