• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Waarom je een taal moet gaan studeren

20 januari 2016 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Door Marc van Oostendorp



Wat moet je studeren? Wat voor overwegingen moeten een rol spelen? Dat je na vijf jaar  maandelijks een bedrag van vijf cijfers krijgt overgemaakt? Dat je gezellige studietijd hebt? Dat je je hart volgt?

Nee, natuurlijk niet! Het leven is te belangrijk voor zulke frivole keuzes. Wie zijn hart volgt, kiest waarschijnlijk voor de auto en het mooie huis. In plaats daarvan kun je beter goed nadenken wat er volgens jou in het leven echt belangrijk is. Wat ontbreekt er aan de wereld dat jij zou kunnen toevoegen? En dat je dan je hele ziel en zaligheid stopt in dat werk, voor de rest van je leven.

Wat dat precies is, moet je natuurlijk zelf weten en zal ook afhangen van je talent. Maar volgens mij is het studeren van een taal een goed begin.

Goedgezind

Hier is een probleem voor de moderne wereld: we geloven steeds meer in het model van Dante en steeds minder in dat van Homeros.
De wereld van Dantes Divina Commedia is een wereld met een zeer grote orde en systematiek. Niet alleen zijn de hel, het vagevuur en de hemel keurig van elkaar gescheiden, maar ieder van die niveaus heeft zelf ook weer een zeer precieze rangordening: de heiligen zitten ook niet allemaal gezellig bij elkaar, maar zijn gegroepeerd in cirkels die steeds dichter bij God komen. De wereld van Dante – de middeleeuwse wereld – is een keurig geordende wereld die je je kunt voorstellen als een rechte lijn, waarop iedereen – en ieder idee waarvoor mensen staan – een duidelijk afgebakende plaats heeft

Daartegenover staat een klassieker wereldbeeld, dat een overweldigende weergave heeft gevonden in de Odysseia van Homeros. Odysseus zwerft in dat boek rond door de middellandse zee, komt er de wonderlijkste figuren tegen, sommigen zijn hem goedgezind, anderen juist helemaal niet. Maar er is geen absolute rangorde in die wereld: Odysseus wil wel graag naar huis, maar hij reist daarbij niet volgens een rechte lijn, en de mensen en ideeën die hij tegenkomt zijn niet op een lineaire schaal te ordenen.

De beste

Het is die openheid van geest die de Odyssee nog steeds een veel leesbaarder boek maakt dan Dante. Het is de moeite waard om die geest levend te houden, ook in een tijd die steeds Dantesker wordt.

Want dat dit laatste het geval is, is duidelijk: we leven in een wereld waarin mensen behoefte hebben aan ordening van alles. Wie meer verdient, is dus een beter mens. Het profiel Natuurkunde en Techniek is op school beter dan het profiel Cultuur en Maatschappij en trekt dus ook betere studenten aan. Het christendom is beter dan de islam, en het atheïsme overstijgt beiden. De Radboud Universiteit is de beste volgens een index van alle katholieke universiteiten gemaakt in Bahrein.

Helder

In zo’n wereldbeeld vallen twee dingen moeilijk in te passen. Ten eerste dat wij mensen op bijna eindeloos veel manieren van elkaar verschillen. En ten tweede dat wij toch gelijkwaardig zijn.

Een traditionele functie van de geesteswetenschappen is om nu juist op die veelkleurigheid en veelvormigheid van de werkelijkheid te wijzen. In een bekend boekje gaf de Amerikaanse rechtsfilosofe een aardige drieslag die het goed samenvat. Ten eerste leer je uit de geesteswetenschappen een houding van Sokratische skepsis die je enerzijds helpt je eigen zekerheiden voortdurend met wantrouwen te bezien, maar ook op een heldere manier te discussiëren met anderen. Ten tweede leer je je erdoor verdiepen in andere culturen en de wereld bezien vanuit die andere culturele invalshoek. Ten derde leer je door fictie om je te verplaatsen in een concrete ander en de wereld bezien vanuit die andere persoon.

Die drie vaardigheden samen rusten iemand beter uit om de ingewikkelde moderne wereld met al zijn verwarring tegemoet te treden dan de wens om alles en iedereen langs dezelfde meetlat te leggen.

Dwars wereldbeeld

Vooral talenopleidingen kunnen bijdragen aan die vaardigheden. Al dan niet Sokratisch debatteren vereist taalvaardigheid. Dat je andere culturen intiem kunt leren kennen door een taal te leren die in die cultuur gebruikt wordt, behoeft geen betoog. Net zo min als dat je af en toe fictie leest wanneer je een taal studeert.

Er is daarbij trouwens wel een bepaalde opvatting van de studie van taal en letterkunde nodig: een die niet zelf al te gepreoccupeerd is met ordening, en alles langs een lat leggen. Een taalopvatting die niet alleen gaat over ‘correct’ taalgebruik, maar ook over taalvariatie; een literatuuropvatting die niet alleen gaat over het conserveren van de klassieke canon, maar die juist ook op zoek gaat naar de verontrustende, de moeilijke en de rare boeken met het dwarse wereldbeeld.

Burgers

Het is een moeilijke opgave, geesteswetenschapper te zijn in de moderne tijd, onmeetbaar te zijn in een meetbare wereld. Maar precies dat maakt het nodig om het te zijn en om andere mensen ertoe op te leiden het te zijn. Het doel van het leven moet niet zijn om de samenleving te geven waar het om vraagt – dat is per definitie altijd meer van hetzelfde – maar wat ze nodig heeft: betrokken, kritische burgers met voldoende bagage om op reis te gaan met Homeros, en niet met Vergilius of Dante.

Dezer dagen ben ik in Nijmegen te gast bij de bruisende vakgroep Nederlands aldaar. Wat een goede leuke mensen werken en studeren daar toch! Ik mocht zowel gisteren- als vanavond een lezing geven. Dit is een samenvatting van mijn lezing van gisteren, voor leraren Nederlands, Engels en Duits.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: studiedag, waarom Nederlands studeren?

Lees Interacties

Reacties

  1. HC zegt

    21 januari 2016 om 00:41

    Model van Dante of Homeros? Dat zijn toch wel metaforen van likmevestje, niet eens nodig voor je argumentatie, die beter verdient.

    Beantwoorden
  2. Gaston Dorren zegt

    21 januari 2016 om 09:38

    Misschien kun je je even voorstellen voor je begint te trollen.

    Beantwoorden
  3. Toon van der Ven zegt

    21 januari 2016 om 16:57

    Ik blijf de koppeling 'andere culturen' en 'andere talen' fascinerend en urgent vinden: die diversiteit is 'n niet altijd goed begrepen kracht, ook in Europa. En vanuit mijn eigen onderzoeksterrein voeg ik er tegenwoordig aan toe: interculturele communicatie wordt (is?) net zo belangrijk als aardolie en drinkwater. Mooie prezi die aan 't denken zet.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d