Vrijdag 4 november 2016 en vrijdag 16 juni 2017, Universiteit Leiden
Over het schoolvak Nederlands is recentelijk al het nodige gezegd en geschreven. Zowel door de deskundigen, de docenten, als in diverse academische gremia worden momenteel initiatieven ontplooid om het schoolvak Nederlands nog prikkelender, aantrekkelijker en uitdagender te maken; vooral met het oog op de dalende instroom aan de universiteiten en het (toekomstige) lerarentekort. Deze masterclass wil zich bij die initiatieven aansluiten en een voorzet doen. Een groep taal- en literatuurwetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden denkt momenteel na over een nieuwe (gedeeltelijk blended) methode: Mij maak je niks wijs: vaardig met tekst en beeld. Uitgangspunt van die methode is de overtuiging dat het schoolvak Nederlands de kritische weerbaarheid van leerlingen moet vergroten ten aanzien van (talige) representatie. Leerlingen moeten leren analyseren welke voorstelling van de wereld in literaire teksten, maar ook in andere media wordt opgebouwd. Wat zijn de effecten van verschillende manieren van representeren, bijvoorbeeld in beschrijvingen van mensen uit andere culturen? Hoe worden lezers daardoor gemanipuleerd? Hoe werkt framing, in journalistieke teksten of in politieke toespraken? De initiatiefnemers van Mij maak je niks wijs willen, samen met leraren Nederlands en andere betrokkenen, nadenken over en anticiperen op nieuwe eindtermen en kerndoelen van het schoolvak Nederlands. In de masterclasses van 4 november en 16 juni willen zij aan de hand van een aantal concrete lesvoorbeelden (modules) daarover met u van gedachten wisselen.
In het middagdeel is er ook aandacht voor de manier waarop mediawijsheid (al dan niet blended) in het vak Nederlands te integreren is en voor profielwerkstukken.
Leerlingen zijn dan ook van harte welkom.
Programma (onder voorbehoud)
9.30-10.00 Inloop
10.00-10.45. Opening. Naar een nieuwe methode: lesmodel Mijn zuster de negerin. Prof. dr. Yra van Dijk.
10.45-11.30 Framing in politiek debat – Prof. dr. Jaap de Jong.
11.30-11.45 koffie
11.45-12.30 Literatuuronderwijs als intellectuele weerbaarheidstraining. Prof. dr. Thomas Vaessens (UvA)
12.45-13.45 lunch
14.00-14.45
Workshop Blended training van mediawijsheid o.l.v. Dr. Bram Ieven
Workshop De sturende kracht van taal o.l.v. Dr. Alex Reuneker
14.45-15.30
Workshop Blended training van mediawijsheid o.l.v. Dr. Bram Ieven
Workshop Onderzoeksvragen profielwerkstukken beoordelen
o.l.v. Esther Op de Beek
15.30-16.00
Meet & greet met universitair docenten over onderwerpen profielwerkstuk
16.00 Afsluiting en borrel
In de diverse lezingen/workshops zal worden verwezen naar de volgende publicaties:
- Maaike Meijer, In tekst gevat. Inleiding tot een kritiek van representatie. AUP. (€39,95)
- Essink, F., Franssen G. en J. Rock, Literatuur in de wereld. Handboek Moderne Letterkunde. Nijmegen, Vantilt, 2013. (€22,50)
- Boogaart, R., Een sprinter is een stoptrein zonder wc. De sturende kracht van taal. Amsterdam, AUP, 2015. (€9,95)
- Broek J.M. van den, Koetsenruijter A.W.M., Jong J.C. de & Smit, L. Beeldtaal. Perspectieven voor makers en gebruikers. Bussum: Boom Onderwijs, 2010. (€35,00)
Deelname bedraagt €75,- (alleen voor docenten; leerlingen gratis).
Aanmelden via: e.a.op.de.beek@hum.leidenuniv.nl
Laat een reactie achter