• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Ronde Tafel gesprek: De Grenzen aan Taal – Uitdagingen and Challenges

19 oktober 2016 door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

Publieksprogramma i.k.v. Jaarvergadering Stichting Zuid-Afrikahuis Nederland

Zaterdag 29 oktober 2016, 14.00 – 17.00 uur

Er blijkt in landen als Nederland, Duitsland, België en Zuid-Afrika een overweldigende en haast wel onrechtvaardige opmars van het Engels als ‘onderwijstaal’ te zijn. In hoeverre is dit een verlies voor het Nederlands, Duits en Afrikaans? En in hoeverre speelt het imago (de historische beeldvorming) van het Afrikaans en Duits nog steeds een rol in het middelbaar en hoger onderwijs ? Rehabilitatie van het Nederlands, Afrikaans en Duits betekent ook rehabilitatie van het Engels, maar het spreekniveau van het Engels is vaak- behalve bij de ‘jonge’ generatie – niet goed genoeg . Hoe speelt het Nederlandse onderwijs daar op in?

Over de volgende stellingen zal gedebatteerd worden:

  • Als Nederland internationaal een rol wil blijven spelen, moet het onderwijs hier ook in het Engels gegeven worden.
  • Onderwijs in bijv. het Afrikaans is iets uit het verleden.
  • Als het Engels ook in Duitsland belangrijker wordt, is het niet meer nodig om in Nederland Duits te leren. De taalband tussen Nederlands en Afrikaans is interessant, maar draagt nauwelijks bij aan de belangstelling voor Zuid-Afrika, Vlaanderen en Nederland.
  • We moeten accepteren dat Nederlands, Duits en Afrikaans alleen nog maar op lokaal niveau een rol zullen spelen (m.u.v. Geesteswetenschappen?).
  • Het enige antwoord op the English challenge is goed tweetalig onderwijs vanaf het begin en consequent ingevoerd op alle volgstudies en leerniveaus.

Onder leiding van taaljournalist en schrijver Jan Kuitenbrouwer gaan een aantal internationale en nationale experts met elkaar in gesprek; Piet Gerbrandy (UvA en medeschrijver van het manifest over Engelstalig onderwijs in de Geesteswetenschappen),Henning Radke (Duitsland Instituut over de situatie van de Duitse taal in Nederland en de vergelijkbare situatie in Duitsland (steeds meer mengwoorden (‘Denglisch’), Wannie Carstens (Noord-West Universiteit, ZA) over de positie van het Afrikaans op de Universiteiten en binnen het onderwijs in Zuid-Afrika; Axel Buyse licht de Vlaamse kant van deze kwestie toe (Vlamingen zijn immers bekend met de taalstrijd). Ook zal Leo Lentz (UU en lid van de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren) het nieuwe beleidsstuk van de Nederlandse Taalunie over dit onderwerp presenteren.

Programma:

13.30 – 14.00 uur                   inloop

14.00 – 15.00 uur                   presentatie stellingen

15.00 – 15.15 uur                   korte pauze

15.15 – 16.30 uur                   ronde-tafel-gesprek o.l.v. Jan Kuitenbrouwer met gasten

16.30 – 17.30 uur                   borrel

Toegang gratis, reserveren verplicht : evenementen@zuidafrikahuis.nl

Locatie: Sociëteit Arti & Amicitiae, Rokin 112 Amsterdam (Begane Grond, links in de hal).

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Reacties

  1. Maria Mulder zegt

    20 oktober 2016 om 22:22

    Lessen moeten mijns inziens in het Nederlands gegeven blijven worden. Indien mensen er zelf behoefte aan hebben om les te krijgen in het Engels mag daar wat mij betreft invulling aan gegeven worden maar verplichten? nee. Ook het Duits moet gewoon blijven.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Maria MulderReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Lizzy Sara May • Schepping

We zullen een lief lichtblauw
dienstmeisje voor je kopen
en voor mij een roerend roze
huisknechtje

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

MUUR

’k Ben ouder dan ik ben, een muur om naar te kijken,
voegen en steen, vroeger in steen gemetste lijken.
Wie mij verwijt kan klimmen naar wat ik onttrek,
kan over puntig glas mijn binnenkant bereiken.

Bron: datering: 1969-1970; Begane grond, postuum verschenen, 1985

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1943 Johan Taeldeman
sterfdag
1935 Jan Bergsma
➔ Neerlandicikalender

Media

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Willem Otterspeer over Michaël Zeeman

Willem Otterspeer over Michaël Zeeman

21 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d