• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Authentieke historische teksten

31 maart 2017 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Door Roland de Bonth

Dat leerlingen in het voortgezet onderwijs slecht, slordig en sloom lezen, is een veelgehoorde klacht van docenten Nederlands; collega’s van andere vakken onderschrijven dit. De prangende vraag die op veel scholen wordt gesteld, is hoe we ervoor kunnen zorgen dat leerlingen beter worden in begrijpend lezen én bovendien gemotiveerder zijn om te lezen?

In de Leesmonitor van de Stichting Lezen worden hiervoor op basis van wetenschappelijk onderzoek acht tips gegeven. Een van de aanbevelingen is om leerlingen te confronteren met authentieke teksten, die ze als interessant en aansprekend ervaren. Het vinden van authentieke, actuele teksten is vanzelfsprekend geen enkel probleem. Op internet zijn tal van interessante artikelen te vinden en wie niet digitaal kan – of wil – werken, heeft de mogelijkheid via Nieuws in de klas twee weken lang gratis kranten te ontvangen.

Maar hoe gemakkelijk is het voor een docent om authentieke én authentiek vormgegeven historische teksten te vinden? Tamelijk eenvoudig. Er bestaan tegenwoordig verschillende websites die rijk zijn aan dergelijk materiaal. Een prachtige bron is Delpher. Op deze website kunnen meer dan 60 miljoen pagina’s uit Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften worden geraadpleegd. Het mooie is dat deze bladzijdes worden weergegeven in de oorspronkelijke lay-out en dat geeft een bijzonder cachet aan het lezen van deze teksten. Wat kunnen leerlingen met een bron als Delpher? Zij kunnen bijvoorbeeld onderzoek doen naar het gebruik van woorden en uitdrukkingen. Een handig hulpmiddel daarbij vormt het boekje Digitaal gouddelven van taalhistoricus Ewoud Sanders. Als voorbeeld en inspiratiebron kan ook het boek Steeds blijf ik u beminnen. Liefdesoproepen uit vervlogen tijden van Quest-redacteur Mark Traa dienen, die meer dan 400 contactadvertenties en liefdesoproepen uit de periode 1850-1940 verzamelde.

Naast non-fictionele teksten zijn er vandaag de dag ook volop gedigitaliseerde versies van historische, letterkundige teksten te vinden. Het project van Google om oude werken te digitaliseren en publiekelijk beschikbaar te stellen, behoeft hier waarschijnlijk geen introductie.  Minder bekend zal de website Census Nederlands Toneel, kortweg Ceneton, zijn. Van een groot aantal Nederlandstalige toneelstukken zijn hier behalve tekstedities facsimile-uitgaven te vinden. Aan de hand hiervan kan goed worden getoond hoe boeken vroeger werden vormgegeven, welke lettertypes er in zwang waren en wat voor soort illustraties er toentertijd toegevoegd werden aan teksten. Ook de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL) bevat van ettelijke (literaire) werken scans; deze zijn via het cameraicoontje in de index snel te vinden. Lees bijvoorbeeld de (Opperlandse) A-Saga, E-Legende en O-Sprook uit 1879. De Digitale Topstukken van de Koninklijke Bibliotheek mogen hier evenmin onvermeld blijven. Zo is het schitterende handschrift van Beatrijs in volle glorie te aanschouwen. Met enige hulp en aanwijzingen kunnen leerlingen – zelfs van de basisschool! – dit Middeleeuwse manuscript tijdens de les transcriberen. Met de website Wat staat daer?  kan iedereen op zijn eigen niveau op een speelse manier oefenen met het lezen van oude handschriften. Bas Jongenelen schreef er op neerlandistiek.nl al eerder een enthousiasmerend artikel over.

Kortom, de keuze voor historische teksten in de lessen Nederlands hoeft niet langer beperkt te blijven tot een beperkte hoeveelheid, lang niet altijd eenvoudig te verkrijgen, tekstedities. Maar dat historische teksten in hun oorspronkelijke verschijningsvorm digitaal beschikbaar zijn, wil nog niet zeggen dat zij zonder meer ingezet kunnen worden in de dagelijkse lespraktijk. Dat vraagt de nodige expertise en bevlogen, deskundige en goed opgeleide docenten. Zij kunnen – zie ook de punten 1, 2 en 8 van de al eerder genoemde Leesmonitor – het verschil maken.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tomas Lieske • In de bijvoetbossen

Toen wij jong waren en roekeloos
en onze eigen wetten toepasten zonder te wachten
op groene lichten want rood was dood
en wie geraakt was moest verdwalen.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

NA SINTMAARTEN-VERKLEED-WEDSTRIJD

– Heb je een prijs gewonnen?
– Ja. [lees meer]

Bron: Barbarber, september 1968

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
24 november 2025: Herdenking veertigste sterfdag C. Buddingh’

24 november 2025: Herdenking veertigste sterfdag C. Buddingh’

10 november 2025

➔ Lees meer
21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

21 november 2025: Trendsconferentie: Lezenswaardig – actuele perspectieven op lezen in het onderwijs

5 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1905 Jan Kamerbeek
➔ Neerlandicikalender

Media

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Dag van de biografie: Sander Bax

Dag van de biografie: Sander Bax

5 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Dag van de biografie: Marita Mathijsen

Dag van de biografie: Marita Mathijsen

4 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d