• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

‘De barmhartige jood’ (1781)

21 oktober 2018 door Ewoud Sanders Reageer

Jeugdverhalen over joden (8)

Door Ewoud Sanders

Elementen in ‘De barmhartige jood’ doen enigszins denken aan de parabel die Jezus vertelt over de barmhartige Samaritaan (Lucas 10:30-37). Dit verband werd ook in sommige uitgaven gelegd. Zo wordt in Pligt en belang (1814 en 1853) in een noot naar dit Bijbelse verhaal verwezen.

‘De barmhartige jood’ is minstens elf keer gepubliceerd, onder verschillende titels en in diverse bewerkingen:

Jaar Titel van het verhaal Gepubliceerd in:
1 1781 De barmhartige jood Geschenk voor de jeugd
2 1788 De barmhartige jood Geschenk voor de jeugd
3 1814 Zonder titel Pligt en belang
4 1814 Zonder titel De voortreffelijkheid van den mensch
5 1816 De Medelijdende Jood Tijdwinst in ledige oogenblikken
6 1826 De spotters beschaamd Bloempjes van uitspanning, gevlochten voor de Nederlandsche jeugd
7 Ca. 1830 De dankbare jood Trekken van edelmoedigheid
8 1835 De spotters beschaamd Bloempjes van uitspanning, gevlochten voor de Nederlandsche jeugd
9 1839 De Jood en eenige christen jonge heeren in de schuit Keur van mengelingen
10 1840 De spotters beschaamd Bloempjes van uitspanning, gevlochten voor de Nederlandsche jeugd
11 1853 Zonder titel Pligt en belang

In de samenvatting is geciteerd uit de oudste versie.

Samenvatting

Een joodse man wordt op de trekschuit tussen Harlingen en Amsterdam aangesproken door enkele ‘dartele jongelingen’. Zij eten brood en ham en vragen hem spottend: ‘Smous, wilt gij een stuk ham?’
Vlak naast de jood zit een arme soldaat die niets te eten heeft.
Tot verbazing van de jongelingen antwoordt de jood dat zij hem een plezier doen met ‘een goed stuk ham’. Hij neemt het in ontvangst op een groot stuk beschuit dat hij uit zijn zak heeft gehaald. Vervolgens geeft hij dit voedsel aan de hongerige soldaat, met de woorden: ‘Zie daar, dat geve ik u! Nu kunt gij zeggen dat u een Jood op ham onthaald heeft.’
Daarna spreekt hij de ‘vrolijke reisgezellen’ bestraffend toe: ‘Hebben u mijnheeren [van] Jezus en zijne Apostelen geen medelijden geleerd: Mozes en de Profeten hebben mij beter onderwezen.’

Verhaalvarianten

De invloedrijke Lutherse en later Remonstrantse predikant Willem Goede (1764-1839) plaatste dit verhaal in 1839 in Keur van mengelingen in de rubriek ‘Enkele trekken van joden’. Goede zette zich sterk in voor opvoeding van de jeugd. Hij was van mening dat het vrijwel alle Nederlandse predikanten ontbrak aan werkelijke belangstelling voor kinderen. Ook vond hij dat de overdracht van kennis ‘op het goede niveau’ moest plaatsvinden. In zijn woonplaats Kampen had hij contact met christenen uit andere kerken en met joden.

Aan het verhaal over de jood op de trekschuit voegde predikant Goede allerlei dramatische elementen toe. Zo beschrijft hij de jongelui als volgt: ‘Drie of vier jonge lieden, die, door hunne luidruchtigheid en losse gesprekken, een zeer onaangenaam gezelschap opleverden aan de overigen.’ Zij eten niet alleen ham en brood, maar drinken er wijn bij.

De soldaat is niet langer alleen, maar in het gezelschap van ‘zijne hoog zwangere vrouw’ die trek krijgt als zij de jongelui ziet eten. Waarop de soldaat ‘op eene zeer bescheidene wijze’ vraagt of zijn vrouw een ‘zeer klein stukje ham’ kan krijgen. De jongelui wijzen hem echter met ‘allerlei vloeken af’.

Predikant Goede veranderde de jood in een ‘arme jood’. De man wordt niet langer aangesproken met ‘smous’, maar de jongelui vragen hem: ‘Wel Joodje, wil je ham hebben?’

Nadat hij een ‘groot stuk ham’ heeft aangenomen, vraagt de man er een stuk brood bij – om dit alles vervolgens ‘blijmoedig’ aan de hoogzwangere soldatenvrouw te geven. Dit komt hem op een hevige scheldpartij van de jongelui te staan. Hij legt hun echter ‘bedaard’ het zwijgen op door te zeggen: ‘Uw meester Jezus, heeft door zijne leer en zijn eigen gedrag, den pligt der liefdadigheid ten sterkste aanbevolen; mijn meester Mozes heeft mij denzelfden pligt voorgeschreven, en daarom wil ik, zooveel mogelijk dien betrachten.’

De versie uit 1840, gepubliceerd in Bloempjes van uitspanning, gevlochten voor de Nederlandsche jeugd, besluit met een andere moraal. De joodse koopman (‘welk uiterlijk alle blijken gaf van kommer en gebrek’) brengt de jongelui het schaamrood op de kaken met deze ‘duchtige les’: ‘Leert nu, dat gij nimmer iemand bespot, en vooral niet, om bekende godsdienstige gevoelens, want dit haalt u billijk de verachting van alle weldenkende en brave menschen op den hals.’

Doelgroep en receptie

Geschenk voor de jeugd (1781) was bedoeld voor ‘de jongere vaderlandsche jeugd’. Pligt en belang (1814) is een uitgave van de Maatschappij tot nut van ’t algemeen. De volledige titel maakt het doel ervan duidelijk: Pligt en belang, vereenigd in de groote les: Wat gij wilt dat U de menschen zullen doen, doe hen ook alzoo. Predikant Goede wilde met zijn Keur van mengelingen (1839) ‘vorming van verstand en veredeling van hart, inzonderheid eerbied jegens en dankbaarheid aan God’ bevorderen.

Van het verhaal ‘De barmhartige jood’ heb ik geen besprekingen gevonden.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 18e eeuw, jeugdliteratuur, Jeugdverhalen over joden

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d