Door Marijke Meijer Drees
Wie helpt mee een aansprekende leergang historische letterkunde te ontwerpen voor de onderbouw en bovenbouw (HAVO, VWO)? Doel is leerlingen vanaf 12-13 jaar vertrouwd te maken met de literatuur en literatuurgeschiedenis van ca. 1100-1900 (middeleeuwen tot de twintigste eeuw). Hierbij zal het cultuurhistorische beginsel van de toe-eigening leidend zijn. Toegepast op het literatuuronderwijs is toe-eigening het (leer)proces van groepsgewijs verbonden raken met en internaliseren van het literaire verleden. Als zodanig zal de nieuwe leergang bijdragen aan de identiteits- en burgerschapsvorming van de leerlingen. Bij de keuze en ontwikkeling van geschikte lesmaterialen zullen we zo (veel) mogelijk gebruik maken van wat er al aan didactische hulpmiddelen bestaat, zoals: de website Literatuurgeschiedenis, Lezen voor de lijst, LitLab, de reeksen Tekst in Context en Taal & Teken, en Lessenreeksen over middeleeuwse literatuur.
In januari 2019 wil ik graag starten met een groep van ca. 8 deelnemers. Het gaat om acht tot tien bijeenkomsten van vier uur met een gemiddelde frequentie van 1 x per 2 of 3 weken, op woensdagen vanaf 16:00 – dag en aanvangstijd kunnen naar wens en beschikbaarheid worden aangepast. Het streven is dat we in juni in elk geval de opzet af hebben en voldoende lesmateriaal voor een deel van de leergang. Kosten: € 450,- per deelnemer, catering inbegrepen. Op grond van je deelname (bijdragen en aanwezigheid) ontvang je een certificaat. Deze DOT zal, evenals de andere, uitmonden in een of meer publicaties van lesmateriaal op de site van de Meesterschapsteams Nederlands. Aangezien wij bijeen zullen komen in Groningen (Letterenfaculteit, binnenstad), ligt vanwege de reistijd de deelname van docenten uit de noordelijke / noordoostelijke provincies allicht voor de hand.
Meedoen? Stuur dan vóór 12 december a.s. een mailtje naar m.e.meijer.drees@rug.nl met je naam, adres en telefoonnummer, de naam van je school, je leservaring (jaren; klassen) en een (korte) motivatie. Je krijgt een bericht van ontvangst en rond 15 december hoor je meer.
Net als de lopende en afgelopen DOTs bedoelt ook dit Docent Ontwikkel Team bij te dragen aan de curriculumontwikkeling van het schoolvak Nederlands. Het lesmateriaal zal daarom aansluiten bij het visiestuk van de Meesterschapsteams Nederlands over Curriculum.nu en bij de zogenoemde ‘Grote Opdrachten’ die door het Ontwikkelteam Nederlands van Curriculum .nu zijn geformuleerd voor het schoolvak Nederlands.
Laat een reactie achter