• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een goede leerling leert taal bewust te gebruiken en te manipuleren

21 december 2018 door Redactie Neerlandistiek 4 Reacties

Door Marco van den Broek
(De Nieuwste School)

Samen met de redactie van VakTaal roept de redactie van Neerlandistiek leerlingen en docenten op om tot 15 januari 2019 in 150-200 woorden hun gedachten te laten gaan over de vraag ‘wat is een goede leerling Nederlands?’ Hier op Neerlandistiek plaatsen we de bijdragen als ze binnenkomen (neerlandistiek.nl@gmail.com). De beste 10 bijdragen verschijnen komend voorjaar bovendien in VakTaal.

Mijn leerlingen worden – helaas – niet per se opgeleid tot neerlandici. Zou dat wel zo zijn, dan zou ik aan alle onderdelen van de neerlandistiek aandacht moeten besteden. En de tijd is beperkt, dus daarom besteed ik aandacht aan de zaken die van belang zijn.

Goed leren spreken is zo’n onderdeel dat van belang is, want er zijn in ons land te weinig publieke figuren, bestuurders en dergelijke die verbaal overtuigend en genuanceerd zijn. Of mooi leren schrijven, want ook daarvan onderschat men de waarde in het onderwijs maar al te vaak. Denken begint immers bij taal. Een goede leerling leert taal bewust te gebruiken en te manipuleren. Hij of zij weet argumentatie effectief in te zetten en kan kritisch denken. Een goede leerling Nederlands leest niet alleen wat ik hem of haar voorzet, maar komt zelf met goede titels en stelt mij de vraag waarom hetgeen ik aandraag literatuur is.

Een goede leerling Nederlands leert inzien dat onze moedertaal cultuurdrager, wetenschappelijk object én communicatiemiddel is. Hierbij ligt de nadruk op ‘leert’, want het is míjn taak om deze inzichten en vaardigheden tot stand te brengen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: excellentie

Lees Interacties

Reacties

  1. Anton zegt

    22 december 2018 om 00:51

    > Goed leren spreken is zo’n onderdeel dat van belang is, want er zijn in ons land te weinig publieke figuren, bestuurders en dergelijke die verbaal overtuigend en genuanceerd zijn.

    Ik vind niet dat je zo’n stelling kunt poneren zonder in te gaan op Vorm of Vent, of zelfs maar een beginnetje van echte rethorica aan te roeren. Of de zeldzame gaven van Multatuli te noemen als spreker in het openbaar, en Karel van het Reve’s vermoeden dat zenuwenlijders als de laatstgenoemde ook de beste sprekers in het openbaar moeten zijn.

    Stof te over voor discussie.

    Maar bepaald niet voor al te veel op-de-borst-klopperij door neerlandici die op dit weblog recentelijk en telkenmale hun taalbeheersers-verbeter-werkgroepje als “Meester-klas Met Een Voortrekkersrol” zien.

    Echte kwaliteit is nog wel even wat anders. – (naar) R. Pirsig

    P.S. aan jou, die beste leerling uit de driehonderdduizend dit jaar, die nu meeleest: deze repliek (dit schot) gaat ver over jouw hoofd en langs je heen & Prove me wrong 🙂 Had ik bovenstaand leesstukje geschreven, ik was niet af te brengen van het Marrakesh-akkoord, het Klimaat-akkoord, het Unilever-akkoord, het Zorgverzekeraar-akkoord, de kwaliteisdaling van het middelbaar onderwijs, beroepsonderwijs, universitair onderwijs, en werkdruk opvoeren ( = inkomsensdaling ) middels zinloze micro-monitoring – en dat laatste lijkt een universeel toegepast thema.

    Beantwoorden
    • Marco zegt

      15 januari 2019 om 21:06

      Bedankt voor jouw reactie, Anton. Al die namen die jij noemt in jouw kritiek op mijn stuk zeggen mij natuurlijk wel wat, maar voor een tekst van zo weinig woorden moet je prioriteiten stellen. Schrijven is schrappen, zegt men ook wel. Een principe waar jij misschien ook nog iets van zou kunnen leren, want jouw kritiek op mijn blogpost mondt uit in kritiek op neerlandici (zij zouden zich op de borst kloppen) en het onderwijs in het algemeen (micro-monitoring). Dit is niet de juiste plek om dat te doen, zou ik zo zeggen. “Blijf argumenteren op de stelling”, is een van de tips die ik zou geven. Bovendien heb je Multatuli en Reve helemaal niet nodig om iemand beter te leren spreken: dat is een didactische keuze.

      Daarnaast daag ik je uit om te reageren op de kern van mijn tekst: “Een goede leerling Nederlands leert inzien dat onze moedertaal cultuurdrager, wetenschappelijk object én communicatiemiddel is.” In jouw reactie vind ik daar niets over terug, terwijl mij dat toch een overduidelijke hoofdgedachte lijkt. Dat is ook iets wat ik mijn leerlingen leer: de boodschap van een tekst achterhalen.

      Tot slot is het handig om citaten (of bewerkingen daarvan) een context te geven. Het aanhalen van R. Pirsig komt uit de lucht vallen en heeft hierdoor meer weg van ordinair namedroppen dan van onderbouwd reageren in een online omgeving – iets waar ieder weldenkend mens tegenwoordig wel behoefte aan heeft in deze tijd van nepnieuws en schreeuwerigheid, toch? Dat probeer ik mijn leerlingen dan ook bij te brengen: manieren om jezelf genuanceerd te uiten. Ik leg trouwens nergens in mijn tekst een claim op kwaliteit. Daar doe ik natuurlijk wel dagelijks mijn best voor, namelijk door het schoolvak Nederlands betekenisvol en uitdagend te maken voor de jongere generatie.

      Beantwoorden
    • AntonNoob zegt

      21 januari 2019 om 14:09

      Anton je bent gevuurd

      Beantwoorden
  2. Waluigi zegt

    21 januari 2019 om 14:11

    Damn Anton nice job
    Dit is hoe het voelt om geroast te worden
    – WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Willem Bilderdijk • Het Spaansch en ’t Fransch

Maar weg met u, ô spraak van bastertklanken,
Waarin hyeen en valsche schakals janken;
Verloochnares van afkomst en geslacht,
Gevormd voor spot die met de waarheid lacht

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IN DROOM

In een bladstille droom
hoorde ik kreunen op de weg.
Mijn vader sprong op
uit zijn stoel bij het raam –
wij waakten die nacht –,
snelde de tuin door, ik ook.

Het licht van de maan
omrandde met scherpe glanzen
boomstronken, een wagenschot,
de struiken, ieder blad.
Ik zelf lag daar in het donker
in de regen languit op het pad.

Bron: Tirade, november-december 1959

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

23 mei 2025: Nijmegen taalhoofdstad

23 mei 2025: Nijmegen taalhoofdstad

16 mei 2025

➔ Lees meer
26 mei 2025: Nederlands Centraal

26 mei 2025: Nederlands Centraal

7 mei 2025

➔ Lees meer
9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

9 mei 2025: een avond over patiëntenliteratuur in Perdu

7 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1891 Jef Leenen
sterfdag
1940 Jacob Hiegentlich
1947 Jacobus Heinsius
2022 Thijs Pollmann
➔ Neerlandicikalender

Media

Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

25. alkalommal rendezték meg a Magyarországi Néderlandisztika Napját

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

De Vliegende Hollander. De Mythe bij Gerard Reve, Jef Last en Louis Ferron

12 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d