Door Matijs Lips
(Nassau College Beilen)
Samen met de redactie van VakTaal roept de redactie van Neerlandistiek leerlingen en docenten op om tot 15 januari 2019 in 150-200 woorden hun gedachten te laten gaan over de vraag ‘wat is een goede leerling Nederlands?’ Hier op Neerlandistiek plaatsen we de bijdragen als ze binnenkomen (neerlandistiek.nl@gmail.com). De beste 10 bijdragen verschijnen komend voorjaar bovendien in VakTaal.
Zie mij zwemmen in een zee van woorden die mij onbekend zijn.
Zie mij plonsen tussen punt en komma.
Zie mij duiken in hoofd- en bijzinnen.
Zie mij zoeken naar waarheid zonder perspectieven.
Zie mij lezen, woorden en zinnen herkauwen
Zie mij luisteren zonder oordelen te vellen.
Zie mij experimenteren met poëzie, vulgaire zinnen produceren.
Zie mij als Pygmalion verliefd worden op mijn eigen zinnen.
Zie mij woorden schrappen, schrapen aan het beeldhouwwerk.
Zie mij laveren tussen Jiddisj en Nedersaksisch.
Zie mij knielen voor een bed violen.
Zie mij waaien als Lampje.
Zie mij brutaal zijn als Van den vos Reynaerde.
Zie mij struikelen, stotteren, zoeken naar gebaren die niemand begrijpt.
Zie mij grijpen naar taal.
Zie mij vallen over taal.
Zie mijn taal.
Zie mij.
Laat een reactie achter