• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De ontmanteling van de Nederlandse universiteit

19 juli 2019 door Redactie Neerlandistiek Reageer

30 praktische wenken (2009-2019)

Door Johan Rooryck

1. Haal onderzoeksgelden weg bij de universiteit en laat onderzoekers met elkaar in ‘competitie’ gaan om die te verwerven. 

2. Zorg ervoor dat de kans om deze ‘competitie’ te ‘winnen’ niet hoger is dan 5%.

3. Maak promotie volledig afhankelijk van het verwerven van externe onderzoeksfondsen. 

4. Hef de financiering op van eerstegeldstroompromovendi.

5. Verhoog de onderwijslast met 50-70%. Verlaag de onderzoekstijd tot 20% van de aanstelling.

6. Alleen zij die externe onderzoeksgelden verwerven kunnen zich tijdelijk ‘vrij’ kopen van onderwijstaken. 

7. Micromanagement is van essentieel belang voor een goed functionerend academisch panopticon. Neem daartoe de volgende maatregelen:

8. Bereken het aantal studenten dat een college ‘economisch renderend’ maakt. 

9. Bereken in detail hoeveel uur docenten verondersteld worden te spenderen aan elk aspect van elke onderwijstaak. 

10. Bereken het exact aantal uren waarmee een docent met deze taken belast kan worden.

11. Zorg ervoor dat het berekende aantal uren onvoldoende is om deze onderwijstaken degelijk uit te voeren.

12. Jaarlijkse evaluaties van ‘onderzoeksoutput’ mogen uitsluitend gebaseerd zijn op aantallen publikaties en citaties. Kwaliteit is volkomen irrelevant. Dat geldt ook voor dienstverlening.

13. Waardeer wetenschappelijk personeel op een schaal van 1 tot 5.
Vaardig een regel uit die stelt dat de score 5 nooit mag gebruikt worden.

14. Zorg ervoor dat academisch personeel zich afvraagt of ze niet slechts de som van hun cijfers zijn.

15. Maak groot misbaar over nietszeggende collectieve waarden zoals de plaats van de universiteit in internationale rankings, een ingebeeld illuster verleden, of betekenisloze verjaardagen.

16. Creëer een vals gevoel van samenhorigheid met infantiele slogans en versleten frases. 

17. Vermijd in communicatie en werving te allen prijze elke intellectuele complexiteit en academische visie.

18. Promoveer bestuurders uitsluitend naar een hogere functie op basis van een gedegen dossier van bestuurlijke incompetentie, een volkomen gebrek aan verbeelding, en vriendjespolitiek.

19. Zorg voor controlemechanismes, regels, en formulieren die elk aspect van academisch werk beheersen. 

20. Stel wanbeleid boven het opleidingsniveau vrij van bovengenoemde controle.

21. Stel een legertje administratief personeel aan om deze regels te doen naleven. Voortdurende vervanging van deze (onderbetaalde) werknemers zorgt ervoor dat ze docenten voortdurend zullen aanschrijven voor de meest triviale zaken. 

22. Vermenigvuldig het aantal administratieve commissies en hun regelgeving.
Stel een minimumvereiste in van drie commissies per opleiding.

23. Zorg ervoor dat elke commissie de regelgeving van een aantal andere commissies dient te bespreken en goed te keuren. Vergeet daarbij niet commissies op te richten die de andere commissies beregelen en adviseren. 

24. Breng elk jaar detailveranderingen aan in alle regels. Zorg ervoor dat deze allemaal opnieuw besproken en goedgekeurd dienen te worden.

25. Stel externe evaluatiecommissies in die om de drie jaar het onderwijs evalueren. Doe hetzelfde voor onderzoek. Verdubbel het vereiste papierwerk tussen twee evaluatiemomenten. 

26. Stel de expertise en het professionalisme van docenten voortdurend in vraag.
Neem daartoe de volgende maatregelen:

27. Zorg ervoor dat tentamenvragen tenminste drie keer gecheckt worden: eerst via het vierogenprincipe, vervolgens door de examencommissie, en tenslotte door de externe evaluatiecommissie.

28. Zorg ervoor dat docenten tenminste 20 verschillende aspecten in overweging moeten nemen bij de beoordeling van BA en MA scripties. Maak daartoe een verplicht formulier.

29. Verplicht docenten om een correctiemodel van hun tentamens in te leveren voor archivering zodat deze kunnen vergeleken worden met de antwoorden van de studenten. 

30. Wanneer dit alles onvoldoende blijkt: zet de academische disciplines en universiteiten tegen elkaar op door €100m over te hevelen van de alfa- en gammawetenschappen naar de bèta-wetenschappen.

Sluit je aan bij WO in Actie.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: wetenschapsbeleid

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d