• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Erotiek in de middeleeuwen

28 augustus 2019 door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

Door Jos Houtsma

De populairwetenschappelijke literatuur van de middeleeuwen heeft nog niet bij benadering de belangstelling waar hij recht op heeft. Een fraai voorbeeld is het gedicht over Der vrouwen heimelijcheit, over “De intimiteit van de vrouw”, een veertiende-eeuwse tekst van 1785 dichtregels. Onder anderen Orlanda Lie en Willem Kuiper hebben over dit gedicht behartigenswaardigs geschreven. Ook het artikel in Wikipedia is informatief. En Remco Sleiderink bracht het nog onlangs ter sprake in een radio-interview over een sprekende vagina. 

In Der vrouwen heimelijcheit wordt – op een typisch middeleeuwse manier, met veel aanhalingen van soms raar  gespelde autoriteiten – een keur van (vooral) gynaecologische wetenswaardigheden opgedist. De tekst is gelardeerd met 23 amoureuze intermezzo’s: lyrische ontboezemingen, die tezamen het verhaal vormen van een liefdesaffaire die na te zijn gedwarsboomd uiteindelijk een bekroning vindt: 

Goddanc, zij heeft mi ghetroest, 
die ic ghemint hebbe met trouwen (1672,73). 

De naam  van de auteur van het gedicht is ons niet overgeleverd; die van de geliefde kennelijk wel: de eerste regels van de passages na de amoureuze intermezzo’s vormen samen de naam van Margarhta Godevartse wt Udim (sic). 

Amoureuze intermezzo’s in teksten zijn niet heel gewoon, maar ze komen vaker voor. Bekende voorbeelden zijn de Oudfranse romans Partonopeu de Blois en Le Bel Inconnu. Ook in de Middelnederlandse vertaling van de Partonopeu en in de Roman van Heinric en Margriete van Limborch komen passages voor waar de auteur poseert als minnaar. Als we ze tegenkomen, is meestal aannemelijk dat we te maken hebben met een literaire conventie. Bij Der vrouwen heimelijcheit lijken we echter de werkelijkheid wel heel dicht op de huid te zitten: de onbekende auteur noemt niet alleen zijn aanbedene, hij draagt zijn werkstuk aan haar op, en spreekt haar, als hij na een amoureus tussenspel de draad van zijn betoog weer oppakt, op niet minder dan tien plaatsen aan. Hij vraagt haar genade (Maer eer ic iet daer af beghinne /  willic der liever  die ic minne / oetmoedelike bidden ghenade  – regels 124-126); hij vraagt haar toestemming om verder te gaan met zijn betoog (Raetdijt, lief, so seggic voert / des ghi noch niet en hebt ghehoert  – regel 259, 60); enzovoort. 

Eén keer gaat hij zelfs zover dat hij de geliefde om discretie vraagt: 

Oec biddic miere liever joncfrouwen 
dat sijt niemanne en laete scouwen [t.w. de voorgaande passage].
Ic hebt ghedicht met goeder trouwen,
toet hier, ende voert sal  met goeder trouwen (952-955). 

De wetenswaardigheden die in Der vrouwen heimelijcheit de revue passeren zijn divers: vrouwelijke anatomie, menstruatie, seksualiteit, voortplanting, zwangerschap, geboorte, vrouwenkwalen, recepten en remedies – onderdeel van het gedicht is zelfs een beknopt handboek voor vroedvrouwen: hoe interessant zou het niet zijn eens te horen hoe er door hedendaagse verloskundigen tegen deze veertiende-eeuwse praktijkkennis wordt aangekeken!

In dit stukje nodig ik – met mijn verwaarloosbare kennis op al de hiervoor genoemde gebieden – de lezer uit even met mij te kijken naar het slot van Der vrouwen heimelijcheit.

In regel 1754 kondigt de dichter aan dat hij er nu langzamerhand een eind aan moet maken. “Maar eerst wil hij zijn lief nog iets uitleggen over sperma”: 

Mi dunct, ic soude saen gaen ten einde waert, 
haddic haer nog een deel verclaert 
van sperma, smans sade.

Volgt een beknopt spermatologisch traktaat. 

Waarna hij vanaf 1777 komt met een slotakkoord dat nogal verrassend lijkt: 

Wet oec wel dat men vint bescreven
dat dat wijf wel ontfaet kint,
nochtan dat sij en hevet twint
lost te mannen waert.
Daeromme seit Rasis onghespaert
dat men spelen zal met wiven,
ende lost van ghenoetene driven
eer men iet ghenoet met haere.
Dat seggic u al overwaere.

Er zit in deze tekst een merkwaardige draai. In de  eerste vier regels zegt de dichter dat een vrouw een kind kan krijgen, ook al beleeft ze helemaal geen zin in een man [sij en hevet twint lost te mannen waert]. Hij lijkt te bedoelen dat het plezier van de vrouw er niet toe doet. Maar in de volgende regels blijkt dat dat helemaal niet de bedoeling is. De dichter wil zeggen dat de geliefde misschien eerst niet zoveel zin heeft, maar dat haar partner dan gewoon lief moet zijn: “Rasis zegt immers heel duidelijk dat je voor je gemeenschap hebt” [eer men iet genoet met haere] “het liefdesspel moet bedrijven, zodat de vrouwelijke partner in een stemming raakt waarin de voortplanting zijn beslag kan krijgen.” We hebben het over erotiek

Is deze tekst nog steeds tot de geliefde gericht, of verraadt zich hier dat het beoogde publiek van Der vrouwen heimelijcheit toch eerder tot de mannelijke sekse hoorde? In ieder geval hebben we kunnen vaststellen dat onze middeleeuwse voorouders geen barbaren waren, maar niet minder dan wij zochten naar een humane omgang met gevoelens. 

Of gaat het toch alleen om bevordering  van het voortplantingssucces? 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Der vrouwen heimelijcheit, erotiek, Middelnederlands

Lees Interacties

Reacties

  1. AV DRepe (@kneistonie) zegt

    29 augustus 2019 om 01:28

    De laatste vraag is in de middeleeuwen een absurditeit bij alle rangen en standen die zichzelf en de natuur respecteerden.

    Veeleer wordt een – in onze ogen krankjoreme – methode aangeraden om het mogelijk vrucht-barende gevolg van de verkrachting door de vorige ridder (die het allemaal niets kon schelen) ongedaan te maken met enige betoonde sympathie (“en laten we hopen dat er niets van komt”) voor het meisje/de vrouw in kwestie. Wie weet volgt er daardoor dan namelijk geen zwangerschap.

    Zo dachten ze wel.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Drs. P • Partijtje ongeregeld

Daar zat ze, met een fles goedkope sherry naast haar heup
Ze kende noch moraal noch werkwoordsvormen als ze zeup

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Er ligt veel vuur en lamplicht tussen sinter-
klaas en de dagen voor en na nieuwjaar.
’k Heb mijn verdriet verloren in de winter,
ik loop gehaast mijn zichtbre adem na.

Bron: datering: 1948-1955; Tijdrovertje, postuum gepubliceerd, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

7 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1803 Antoine Changuion
1888 Jan Greshoff
1914 Hendrik Landheer
sterfdag
2016 Karel Bostoen
2022 Frank van Gestel
➔ Neerlandicikalender

Media

Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Emile Verhaeren: Pauvres vieilles cités

Emile Verhaeren: Pauvres vieilles cités

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Olga van Marion en Jampie van Ginneken over 17e eeuwse Leidse liedjes

Olga van Marion en Jampie van Ginneken over 17e eeuwse Leidse liedjes

13 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d