• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Heeft Curriculum.nu een beetje geluisterd?

14 oktober 2019 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Door Coen Peppelenbos

Afgelopen donderdag werden de voorstellen van Curriculum.nu in de eindversie aan de minister overhandigd. Overlegronde na overlegronde heeft plaatsgevonden en iedereen die in het onderwijs werkzaam was mocht meepraten, waardoor je op het eind een soort amalgaam aan ideeën voorgeschoteld kreeg. Ik was wat huiverig om de uiteindelijke voorstellen op het gebied van literatuur te lezen. Het viel gelukkig mee. Je kunt in het stuk wel de sporen vinden van modieuze stromingen binnen de onderwijspraktijk. Zo staat er bij de voorstellen voor de basisschool:

de tekstinhouden verbinden (overeenkomsten, verschillen) aan hun eigen leefwereld en aan identiteit en (sub)culturen van zichzelf en anderen;

Daar zie je de invloed van de Biesta-doctrine die in alle geledingen van het onderwijs doordringt. Op zichzelf vind ik dat een positieve ontwikkeling, maar ik vraag me af of je die moet opleggen. Het lezen van literatuur moet wat mij betreft zo min mogelijk langs opgelegde structuren en ‘denkkaders’ lopen.

Drie onderwijshervormingen terug, bij de invoering van de Basisvorming, stond tussen alle eisen opeens dat het vak Nederlands ook iets aan Europa moest doen. Bij het ontwikkelen van de methode Goed Nederlands zaten we toen met de handen in het haar, want eisen bedenken is één ding, ze omzetten in een schoolmethode is iets anders. We hebben toen maar een hoofdstuk Europa bedacht met ontleedzinnen waarin allerlei Europese landen een rol speelden en fictie waarbij iemand door Europa reisde. Bij de herziening van de Basisvorming verviel de eis.

Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn ‘bouwstenen’ bedacht. De Biesta-doctrine * is hier wat uitgebreid:

de tekstinhoud verbinden (overeenkomsten, verschillen) aan hun eigen leefwereld en aan identiteit, aan (sub)culturen en wereldbeelden van zichzelf en anderen en aan de maatschappelijke en/of cultuur-historische context waarin de tekst tot stand kwam;

Er wordt nog steeds enorm veel gevraagd van een leerling als je alle ‘bouwstenen’ leest, maar ze hebben wel geluisterd naar eerdere kritiek. In het voorlaatste voorstel moesten leerlingen in de onderbouw nog met het perspectief van verhalen aan de slag. Dat is verdwenen. Dat het zelf schrijven van fictie een belangrijke plaats heeft behouden valt zeer toe te juichen.

Helaas ontbreekt een richtlijn voor het te lezen aantal boeken in de onderbouw. Voor de bovenbouw zijn die gehandhaafd op zes per leerjaar. Dat is geen eis, maar een suggestie binnen een aanbeveling. De toch al matig bedeelde historische letterkunde (nu: drie werken voor 1880 in het vwo) wordt verder gemarginaliseerd in de aanbevelingen:

  • Zorg voor een goede balans tussen de meer actueel-maatschappelijke context en de meer cultuur-historische context in elke schoolsector, waarbij tussen en binnen schoolsectoren verschillende accenten gelegd kunnen worden passend bij het profiel van de leerlingen en de schoolsector.
  • Stem de keuze voor werken af per schoolsector, met een passende mix van historische en hedendaagse werken, oorspronkelijk Nederlandse en hertaalde/vertaalde werken, niet-canonieke en canonieke werken passend bij onderwerpen en thema’s die centraal staan bij het leergebied en/of andere leergebieden en de interesses van de leerlingen.

Hierin is weinig veranderd ten opzichte van de vorige aanbevelingen. Wat is ‘een goede balans’? Wat is ‘een passende mix’? Curriculum.nu geeft de leraar veel vrijheid, nu maar hopen dat leraren die vrijheid ook weten te benutten.

Afgelopen donderdag was ik niet aanwezig bij het Curriculum.nu-moment, maar bij de diplomering van zeven masterstudenten van de opleiding Nederlands van NHL Stenden. Elke docent zal herkennen dat het ene leerjaar fijner is dan het andere. Dat ligt aan de mensen binnen die groep. Dit was een enorm prettige en veilige groep mensen. Zo’n groep aan wie je, welke curriculum-wijziging er ook komt, met gerust hart je kinderen toevertrouwt. En de leerstof.

Zullen we eens positief eindigen? Ik weet niet hoe het bij andere vakonderdelen is, maar het literatuuronderwijs wordt niet slechter als je de voorstellen van Curriculum.nu een beetje navolgt.

Deze column verscheen eerder op Tzum.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Curriculum.nu

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Daniël Vis • Dit blijft geheim, Luísa

Hoe doe je dat? Is het voldoende
om erover te blijven praten,
de woorden te herhalen?

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BEDELDEUN

“’k Heb kalk in m’n hoofd,
hoor je ’t rammelen,
hoor je ’t rammelen,
maak je ’t goed?

Heb je niet een paar kousen,
niet een lapje of een hoed,
hoor je ’t rammelen,
hoor je ’t goed?”

(Bedeldeun)

Bron: Barbarber, januari 1961

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

7 juli 2025

➔ Lees meer
10 juli 2025: Hofwijck en het lezen van maakbaar landschap

10 juli 2025: Hofwijck en het lezen van maakbaar landschap

4 juli 2025

➔ Lees meer
29-30 september 2025: Struggling Sovereignty

29-30 september 2025: Struggling Sovereignty

3 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1871 Kornelis ter Laan
1912 Félicien de Tollenaere
➔ Neerlandicikalender

Media

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Nadia de Vries

Plein Publiek: Nadia de Vries

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
Van Tamazight tot straattaal – met Khalid Mourigh

Van Tamazight tot straattaal – met Khalid Mourigh

2 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d