• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Echte teksten? Welke teksten?

29 november 2019 door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

Begrijpend lezen is belangrijk

Door Joke Brasser

Je bent je als docent ongetwijfeld bewust van het belang van begrijpend lezen voor de ontwikkeling van je leerlingen. Onderzoek toont aan dat lesmethodes Nederlands onvoldoende bijdragen aan de leesontwikkeling van leerlingen. De methodeteksten zijn voorzien van vragen en oefeningen die niet gericht zijn op het begrijpen van de inhoud van de tekst, maar op het aanleren van een leesstrategie. Abma, schrijver van ‘Goed onderwijs begint met een goed curriculum’beargumenteert dat het oorspronkelijke tekstdoel komt te vervallen wanneer een tekst in een methode opgenomen wordt.  Als je als leerling bijvoorbeeld een informatieve tekst moet lezen om vragen erover te beantwoorden, is je leesdoel niet: je informeren, maar: het beantwoorden van vragen. Bovendien zijn leesteksten in methodes vaak versimpeld en ingekort. De auteurs van Geletterdheid en Schoolsucces stellen dat docenten voor goed leesonderwijs rijke teksten nodig hebben, die niet versimpeld zijn, aantrekkelijk geschreven zijn en goed opgebouwd. De leesmonitor onderschrijft deze conclusie en noemt ook het belang van het lezen van ‘volledige, authentieke teksten’.

Rijke teksten

Waar moet zo’n ‘rijke tekst’ dan verder aan voldoen om succesvol ingezet te kunnen worden in de les? Geletterdheid en Schoolsucces raadt het werken in thema’s aan. Dit biedt je als docent de mogelijkheid om verschillende soorten teksten van verschillende niveaus aan te bieden. De leerlingen lezen de teksten om zich te informeren. Ze bouwen woordenschat op en werken aan een kennisbasis over het gekozen thema. 

Bronnen en websites

Van de Jeugdbibliotheek tot de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL) –  er zijn allerlei digitale bronnen voor poëzie, verhalen en romans. Bovendien zijn er websites die hieruit een voorselectie gemaakt hebben, zoals de tiplijst van de Jonge Jury, Leeskracht (voor het VMBO) en 4You, een selectie met zowel fictie als non-fictie speciaal voor zwakke lezers. Voor non-fictie kwam ik verder uit bij jongerenkrant 7Days of Nieuws in de Klas, die docenten en leerlingen toegang geeft tot volledige digitale edities van verschillende kranten.

Tekstenbank

Hoewel de boeken uit de jeugdbibliotheek ingedeeld zijn in een aantal thema’s zoals ‘adoptie en pleegkinderen’, ‘chicklit’ en ‘zielig’, blijkt het nogal arbeidsintensief te zijn om als (beginnend) docent een mooie thematische selectie hieruit te maken. Zeker als je deze selectie aan wilt vullen met bijvoorbeeld historische literatuur uit de DBNL of recente non-fictieteksten over hetzelfde onderwerp. Voor het primair onderwijs is een digitale tekstenbank beschikbaar waarin leesteksten, boeken en films op thema gesorteerd zijn en ingedeeld naar niveau. Voor het voortgezet onderwijs is er – bij mijn weten – nog geen toepassing die het gebruik van echte teksten in de klas op deze manier toegankelijk maakt.

Conclusie

Dit maakt het zeer arbeidsintensief voor de docent om steeds eigen selecties van teksten te maken, wat de inzet van echte teksten in de les belemmert. Idealiter zou de tekstenbank voor het voortgezet onderwijs databases van verschillende taalgebieden – bijvoorbeeld Project Gutenberg en de DBNL – per thema aan elkaar verbinden. Stel je voor dat je in een handomdraai een leeslijst kunt samenstellen over fantastische vertellingen met links naar bijvoorbeeld Kleist, Belcampo en Roald Dahl?

Regelmatige oproepjes op de Facebookgroep ‘Leraren Nederlands’ laten zien dat docenten behoefte hebben aan zo’n toepassing. Recentelijk vroeg iemand bijvoorbeeld naar leestips binnen het thema ‘klimaat’, wat een prachtig scala aan antwoorden opleverde; van Kinderen van moeder aarde tot Het tegenovergestelde van een mens. De Facebookgroep biedt in ieder geval een mooie tussenoplossing zolang er nog geen platform is dat deze teksten naar thema samenbrengt. Welke teksten gebruik jij in de klas? Waar en hoe heb je deze teksten gevonden?

Afbeelding: US Federal Government, Wikimedia

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: leesonderwijs, literatuuronderwijs

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Leesvaardigheid en leesplezier sterk gedaald - Nieuws in de klas schreef:
    5 december 2019 om 13:21

    […] adviseert het gebruik van actuele en contextrijke teksten via Nieuws in de klas. In een artikel beschrijven zij dat de leesmotivatie toeneemt door authentieke bronnen te gebruiken. Teksten in […]

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Robbert-Jan Henkes • Gorter en Gons

In de gracht keek ik mijn ik
in de ziel,
hoe bevederd licht dit ogenblik
mij viel.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PRINSES RADZIWILL

‘Eén blik op haar opmerkelijke gezicht en je ziet dat zij een vrouw is van aristokratische schoonheid, zelfbeheersing en poëtische gevoeligheid. Ook dat zij gedreven wordt door een verterende ambitie, die verzacht wordt door een bepaalde droefheid en een smachtend verlangen. [lees meer]

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d